Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Europejskie trendy w kosmetyce pielęgnacyjnej do ciała
23.06.2005
Sektor kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji ciała do niedawna postrzegany był jako mniej dochodowa dziedzina sektora produktów pielęgnacyjnych. Obecnie, Europejki coraz chętniej sięgają po produkty mające na celu zapewnienie im lepszego nawilżenia całego ciała, co więcej, stosowanie tych kosmetyków stało się nieodłącznym elementem codziennej toalety. Według Imogena Matthews, doradcy w firmie In – Cosmetics, rynek został opanowany przez produkty typu „dwa w jednym” o właściwościach wyszczuplających i głęboko nawilżających. Ogromnym powodzeniem cieszą się również kremy i pianki o działaniu depilującym. Na przełomie ostatnich kilku lat można było zaobserwować na europejskim rynku wzrost różnorodności produktów pielęgnujących ciało. Stały się one bardziej wyrafinowane a oferta produktów uległa dużemu rozszerzeniu, w szczególności w sektorze produktów antycellulitowych oraz wyszczuplających. Według Euromonitor, wiodącej firmy badawczej z Wielkiej Brytanii, wartość sprzedaży produktów pielęgnujących ciało w Europie w 2004 roku wyniosła 3,331.7 USD, co roku odnotowując 8 proc. wzrost. Sprzedaż produktów ujędrniających / antycellulitowych wzrosła nieco szybciej, o 13 proc., podczas gdy sprzedaż zwykłych produktów do ciała wzrosła o 6.6 proc. Claire Briney z Euromonitor twierdzi, iż „wzrost wśród produktów antycellulitowych” uwarunkowany jest tym, że producenci wypuścili na rynek wiele nowych propozycji. Prawie każda większa firma kosmetyczna dysponuje w swojej ofercie co najmniej jednym typem produktów ujędrniających lub antycellulitowych. Ponieważ większość kobiet w jakimś stopniu wzmaga się ze zmianami cellulitowymi w okolicy bioder, pośladków, brzucha, ud i ramion, rynek ten jeszcze przez dłuższy okres czasu nie osiągnie nasycenia. Firma Mitel zdecydowała się na zwiększenie swojej ofert produktów ujędrniających i antycellulitowych. Niektóre z bardziej innowacyjnych produktów zawierają wyszczuplające plasterki, które można wykorzystać w leczeniu konkretnych obszarów ciała takich jak uda czy brzuch. Jeanne Piaubert’s Superflat Specific Flat Tummy Patch to plaster zawierający kompleks wspomagający spalanie tkanki tłuszczowej oraz zapobiegający jej ponownej akumulacji. Silne właściwości ujędrniające tego kompleksu pomagają przywrócić jędrne kształty. Plaster firmy Yves Rocher zawiera niewidoczny film, który rozpostarty na skórze, w sposób ciągły uwalnia skoncentrowane substancje aktywne o właściwościach wyszczuplających. Główny składnik plasterka firmy L’Oreal to Caffeine Cx, znany ze swoich właściwości stymulujących, które pobudzają mikrokrążenie w skórze oraz usuwanie toksyn zgromadzonych w nich toksyn. Przedstawiciele firmy L’Oreal twierdzą, iż produkt ten skutecznie redukuje celulit, zaledwie po upływie czterech tygodni. Produkty firmy Lancome działają w nieco inny sposób. Aktywne cząsteczki Tight – Skin tworzą mikrosieci na skórze, dzięki którym preparat ma działanie ujędrniające i wyszczuplające. Po upływie dwóch tygodni skóra staje się bardziej promienista, gładsza oraz jędrniejsza. „Producenci, bez względu na to czy produkują na skalę masową czy też nie, bezustannie pracują nad nowymi technologiami mającymi na celu redukcję tkanki tłuszczowych” - tłumaczy Briney. Podkreśla ona również fakt, iż powstał nowy trend stosowania kremów, które wykorzystują właściwości aromoterapeutyczne niektórych substancji do uaktywnienia genów odpowiedzialnych za spalanie tkanki tłuszczowej. Są to m.in. kremy fimy Shiseido Aromessence Contour oparte na aromaterapii, zawierające ostre, cytrynowe mieszanki zapachów oraz kofeiny. Produkt ten ma na celu wygładzenie skóry oraz wspomaganie procesu odchudzania bioder i talii. Aromat pobudza proces chudnięcia po przez stymulowanie lipolizy, procesu rozkładu trójglicerydów na glicerol i kwasy tłuszczowe. Kosmetyki ujędrniające również zyskują coraz silniejszą pozycję na rynku kosmetycznym. Większość ofert producentów produkujących na masową skalę obejmuje również produkty wielofunkcyjne takie jak balsamy do ciała o właściwościach ujędrniających. „Mimo, że niektórzy konsumenci w dalszym ciągu poszukują produktów nawilżających, nie doceniając działania ujędrniającego kosmetyków, zdecydowana większość woli produkty oferujące obydwie możliwości” tłumaczy Briney. „Większość ujędrniających i antycelulitowych preparatów jest przeznaczona do codziennego użytku. Zabiegani konsumenci sięgają po produkty typu dwa w jednym”. Według Euromonitor, Nivea Body to wiodąca marka na rynku kosmetycznym Europy Zachodniej ( z 19.9 proc. udziałem w rynku w 2004 roku). Nivea Body Triple Action Conditioning Lotnio został wprowadzony na rynek w 2004 roku. Produkt ten nie tylko nawilża ale i jednocześnie tonizuje, wygładza oraz chroni skórę. Ekstrakt z liścia ginkgo biloba to kluczowy składnik ujędrniający skórę oraz wspomagający regenerację skóry i poprawiający mikrokrążenie. Amanta Banks, doradca w firmie Nivea twierdzi, iż „regularne nawilżanie skóry to konieczność. Pomaga ono w oczyszczeniu skóry z toksyn, które mogą doprowadzić do powstania celulitu oraz zapewnia gładką skórę.” Najnowszy trend to wielofunkcyjne kosmetyki do pielęgnacji ciała o działaniu spowalniającym porost włosów. Firma Johnson &Johnson wypuściła na rynek Johnson’s Hair Minimising body Lotnio and Carem. Zawiera on opatentowaną formułę opartą na soji, emolientach oraz naturalnych środkach nawilżających. Badania kliniczne potwierdziły skuteczność tego produktu. Testy dowiodły, że skutecznie redukuje powstawanie zbędnego owłosienia w przeciągu od dwóch do ośmiu tygodni. Udziały marek w rynku produktów do pielęgnacji ciała w Europie Zachodniej: Nivea Body -19.9 proc. Clarins - 6.1 proc. Dove - 5.5 proc. L’Oreal Body – Expertise - 3.4 proc. Vichy - 3.2 proc. Yves Rocher - 2.9 proc. Vaseline Intensive Care - 2.1 proc. Biotherm - 1.9 proc. Roc - 1.8 proc. Garnier Skin Naturals - 1.7 proc. Private Label - 5.4 proc. Inne - 46.1 proc. Opracowano na podstawie: "Body care trends in Europe", COSSMA 6/2005 Opracowała: Katarzyna Pietrucha, Bio-Tech Consulting Data opracowania: 23 czerwca 2005 r.


Katarzyna Pietrucha, Bio-Tech Consulting
KOMENTARZE
Newsletter