Obecnie, około 30 proc. rosyjskich firm kosmetycznych przygotowuje formulacje oraz gotowe produkty dla swoich klientów. Produkcja kontraktowa na zlecenie to najszybciej rozwijający się sektor lokalnego rynku perfumeryjnego oraz kosmetycznego. Niektórzy eksperci szacują, iż wzrost sprzedaży w tym sektorze może wynosić nawet do 80 proc. rocznie a Rosja może się stać największym segmentem outsorcingu kosmetycznego na całą Europę. Szybki rozwój produkcji na zlecenie rozpoczął się zaledwie trzy lata temu. Zagraniczne firmy kosmetyczne jako pierwsze zaczęły zlecać usługi lokalnym firmom, a rosyjskie firmy kontynuowały dalszy rozwój tego sektora. Wiele rosyjskich firm importowało kosmetyki na masową skalę z zagranicy, lokalnych działom produkcyjnym zlecając tylko ostatni etap - przygotowanie gotowych produktów. Ten sposób produkcji nadal cieszy się dużą popularnością, mimo, iż firmy rozpoczynają cięcie kosztów. Produkcja na zlecenie wydaje się zatem być bardziej odpowiednia dla wielu producentów kosmetyków. Kolejnym źródłem rozwoju sektora są producenci kosmetyków - partnerzy prywatnych marek. Firma Dovgan to znana firma, zajmująca się produkcją oraz wymianą towarów, takich jak produkty spożywcze czy alkohol. Ma ona zamiar wypuścić na rynek produkty związane z pielęgnacją ust w sektorze wyższych oraz średnich cen. Podobne przypadki to wciąż rzadkość. Mimo, iż duża liczba prywatnych sieci dystrybucyjnych oraz butików wciąż rośnie, produkty typu private label w Rosji w dalszym ciągu rozwijają się bardzo słabo. Firmy takie jak Ramstor and Perekrestok podjęły już pierwsze kroki prowadzące ku rozwojowi tego sektora, choć ich zasięg nie objął jeszcze kosmetyków ani przyborów toaletowych. Sieci supermarketów zaczęły sprzedawać swoje własne produkty żywnościowe oraz chemię gospodarczą, w najbliższej przyszłości planują wypuścić na rynek również produkty takie jak szampony. Firma L'Etoile's, właściciel United Europe Holding posiada również markę Divage, która dystrybuowana jest przez własne punkty sprzedaży. Firma nie pozycjonuje swoich produktów jako produkty typu private label ani nawet nie pozycjonuje marki jako lokalnej, gdyż wytwarzana jest we Włoszech a następnie importowana. Produkty do kąpieli oraz pod prysznic firmy Dlya Dusha i Dushy mogą potencjalnie być dystrybuowane pod szyldem private label, jednak firma bardziej skupia się na importowaniu ekskluzywnych produktów z zagranicy niż opracowywaniu własnych. Dystrybutorzy produktów kosmetycznych to potencjalni klienci producentów kontraktowych, przykładem może być firma Mak Dak and Cosmetic Market. Większość klientów producentów kontraktowych to małe oraz średnie firmy próbujące odnaleźć swoją niszę na rynku opanowanym przez międzynarodowych gigantów. Outsourcing pozwala na zredukowanie kosztów o 25-30 proc. Obecnie, na rosyjskim rynku działa około 100 producentów kontraktowych. Większość z nich zajmuje się produkcją kosmetyków pielęgnujących skórę, szamponów oraz żeli pod prysznic. Pierwsze na rynku laboratoria naukowo – badawcze to Nizar i Mezoplast. W późniejszym czasie na rynku pojawiły się również nowe firmy: Twins Tec, Akvalan i Astera. Posiadając odpowiednie zaplecze do prowadzenia badań, firmy mogły rozwijać produkcję oraz oferować swoje usługi firmom poszukującym wyjątkowych produktów. Czasami klienci poszukują usług zarówno z zakresy przygotowania formulacji jak i zaplanowania strategii marketingowej. Opracowanie odpowiedniej formulacji w dalszym ciągu pozostaje najbardziej kosztowną częścią. Bez wątpienia, firmy chcialy by mieć w swojej ofercie innowacyjne produkty, jednak tylko międzynarodowi giganci mogą sobie pozwolić na tak kosztowne badania naukowe. Większość rosyjskich laboratoriów opracowuje innowacyjne produkty z istniejących już składników (witamin oraz substancji aktywnych). Dzialalność ta ewidentnie wymaga dobrze wyposażonych, nowoczesnych laboratoriów oraz zaawansowanych technologii. Producenci kontraktowi kosmetyków kolorowych to wciąż rzadkość na rosyjskim rynku. Firma SM-Michel to jeden z nielicznych ośrodków umożliwiających firmom produkcję różnego rodzaju kosmetyków (szminek, pomadek, maskar, lakierów do paznokci i wielu innych). Technolodzy oraz osoby odpowiedzialne za opracowanie konkretnych formulacji to większa część 200 osobowego personelu. Firma SM-Michel usytuowana jest na małym obszarze dwóch hektarów jednak nie jest to przeszkodą w prowadzeniu pełnej produkcji począwszy od formulacji na produkcji gotowych kosmetyków skończywszy. Firma oferuje możliwość wyprodukowania zarówno małych (najmniej 10 litrów) jak i większych ilości. Około dwunastu rynkowych operatorów składa swoje zamówienia właśnie w SM-Michel. Sprzęt, którym dysponuje firma może pozwala na produkcje kosmetyków z różnych sektorów cenowych, od produktów masowej produkcji do elitarnych z wyższej półki. Produkty opracowane przez specjalistów z SM-Michel dostosowane są do każdego rodzaju opakowań. Roczny przychód firmy zwiększa się o 25 – 30 proc rocznie. Obecnie, firma prowadzi budowę kolejnego zakładu produkcyjnego, który ma zostać ukończony do końca 2006 roku. Ostatnio, coraz więcej dużych rosyjskich producentów, takich jak Rocolor, Arnest czy Svoboda, zaczęło reklamować swoje usługi produkcji na zlecenie. Ten rodzaj usług firmy traktują jako zabezpieczenie swojej głównej działalności – produkcji własnych kosmetyków oraz jako ochronę przed sezonowością i innym ryzykiem związanym z wprowadzeniem marki. Jest to dobry sposób na pozyskanie doświadczenia tak bardzo potrzebnego do udoskonalania produkcji własnych marek.
Oprac. Katarzyna Walczak. Źródło: Cosmetics in Russia
KOMENTARZE