– Liczba pobrań i cytowań ubiegłorocznej edycji raportu umocniła nas w przekonaniu, że warto mieć własne, twarde dane. Pozwalają one realnie ocenić sytuację i perspektywy dla branży, a także negocjować konkretne wsparcie regulacyjne i finansowe z przedstawicielami administracji. Bez niego sektor w Polsce nie będzie dalej rósł tak dynamicznie – mówi Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Polska najszybciej rosnącym rynkiem kosmetycznym na kontynencie
W 2024 r. polski rynek kosmetyczny odnotował najwyższą dynamikę wzrostu w całej Unii Europejskiej – 16,8% r/r. Jak wskazali analitycy Instytutu WiseEuropa, Polska jest dziś piątym co do wielkości rynkiem kosmetycznym w UE, z udziałem wynoszącym 6,6% (wobec 6,2% w 2023 r.). Od akcesji do Unii Europejskiej wartość polskiego rynku kosmetycznego wzrosła niemal trzykrotnie, a tylko w ostatniej dekadzie polski rynek urósł o 98%, podczas gdy cały unijny – o 45%.
Także w eksporcie branża dobrze sobie radzi. W 2024 r. wartość eksportowanych polskich kosmetyków osiągnęła 6 mld euro. Dzięki temu Polska utrzymała pozycję dziewiątego pod względem wielkości eksportera kosmetyków na świecie i piątego w Unii Europejskiej. W 2024 r. udział Polski w globalnym eksporcie wzrósł do 4% (z 3,8% w 2023 r.), a w eksporcie unijnym pozostał na poziomie 8%. W 2024 r. eksport kosmetyków wzrósł o 5,5% r/r, podczas gdy cały eksport towarów z Polski – jedynie o 1,2%. Te wyniki bez wątpienia są efektem współdziałania wszystkich graczy rynkowych. Wpływa na nie także obecność zakładów produkcyjnych firm globalnych.
Eksperci przewidują w dłuższym horyzoncie pozytywne trendy dla branży kosmetycznej. Do 2030 r. przeciętne wydatki Polaków na kosmetyki mają wzrosnąć o 28%, zbliżając się do średniej unijnej. Coraz większą rolę odgrywa także e-commerce – udział sprzedaży online wzrósł z 9,2% w 2018 r. do 17,3% w 2024 r. Szczególnie silny wzrost widoczny jest w segmencie perfum i wód toaletowych, gdzie w 2024 r. ponad połowa sprzedaży (55%) odbywała się online, podczas gdy rok wcześniej było to 38%. Ten kanał będzie dalej rosnąć, zmieniając strukturę rynku i kanały dotarcia do konsumentów.
Innowacyjna i konkurencyjna – taka jest dziś Kosmetyczna Polska?
Nowe wydanie „Kosmetycznej Polski” nie jest tylko prostą aktualizacją danych z 2024 r. Tegoroczną edycję raportu wzbogacono o rozbudowany rozdział poświęcony innowacyjności branży kosmetycznej oparty na pierwszym w Polsce badaniu tego aspektu przeprowadzonym wśród firm sektora. Po raz pierwszy w Polsce środowisko branżowe podjęło też próbę zdefiniowania pojęcia innowacyjności w kontekście sektora kosmetycznego, by mówić jednym głosem i być skuteczniejszym w zabieganiu o interesy branży.
Wyniki badania innowacyjności przedsiębiorstw wskazały, że polskie firmy deklarują przede wszystkim samodzielne opracowywanie innowacji (89%), choć równolegle 3/4 z nich współpracuje z podmiotami zewnętrznymi. To pokazuje, że rosnące nakłady na B+R w sektorze prywatnym faktycznie przekładają się na aktywność innowacyjną, ale jednocześnie ograniczona rola państwa i administracji może utrudniać budowanie długoterminowego ekosystemu wspierającego innowacje. Dla branży kosmetycznej, która coraz silniej konkuruje na rynkach międzynarodowych, poziom wydatków na B+R będzie jednym z kluczowych czynników dalszego rozwoju. Z jednej strony sektor prywatny (producentów i dostawców) już dziś odpowiada za większość nakładów, z drugiej – brak silniejszego wsparcia instytucjonalnego i niewielkie środki publiczne mogą spowalniać proces dostosowania do coraz bardziej złożonych regulacji i ograniczać tempo wdrażania przełomowych innowacji. Wszystkie analizy dotyczące innowacyjności branży w Polsce zaprezentowano w rozdziale V raportu.
– Obecnie zdolność do wdrażania innowacji jest kluczowa dla konkurencyjności firm z Polski na rynku krajowym i międzynarodowym. Naszym celem jest wsparcie polskich firm w pozyskiwaniu środków na zwiększanie ich innowacyjności i konkurencyjności. Jako organizacja chcemy – i musimy – wiedzieć, jakie jest status quo, co działa, a które obszary wymagają szczególnego wsparcia instytucjonalnego czy finansowego. Mamy nadzieję, że raport „Kosmetyczna Polska 2025” będzie dla wszystkich – przedsiębiorców, decydentów, opinii publicznej – kolejnym ważnym źródłem wiedzy o kondycji i potencjale sektora – podsumowuje Justyna Żerańska.
Nową edycję raportu można bezpłatnie pobrać ze strony Kosmetycznych.

KOMENTARZE