Kwas hialuronowy, kolagen, elastyna odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu jędrności, elastyczności i nawilżenia skóry. Ich przezskórna suplementacja jest utrudniona, ponieważ skóra ogranicza wchłanianie substancji wielkocząsteczkowych. Rozwiązaniem problemu jest dostarczenie do skóry substancji o znacznie mniejszych rozmiarach, które inicjują w skórze produkcję biocząsteczek.

Witamina A jest jednym z najbardziej skutecznych składników przeciwzmarszczkowych w kosmetyce. Pod nazwą „Witamina A” kryje się szereg substancji wykazujących aktywność charakterystyczną dla tej witaminy. Wraz z malejącą siłą działania wyróżniamy:

• kwas retinowy (tretinoina) - używany głównie w leczeniu trądziku, dostępny na receptę,
  • retinal (retinaldehyd),
  • estry witaminy A ( palmitynian retinylu i octan retinylu),
  • beta-karoten- o właściwościach przeciwutleniających.

Retinol stymuluje fibroblasty do syntezy kolagenu, elastyny, a także odbudowuje zniszczone pod wpływem promieniowania ultrafioletowego włókna kolagenowe i elastynowe. Ponadto hamuje kolagenazę i elastazę - enzymy biorące udział w degradacji kolagenu i elastyny. Retinol poprawia nawilżenie i sprężystość skóry, poprzez stymulację produkcji kwasu hialuronowego i fibryliny. Skóra staje się lepiej odżywiona w wyniku powstawania nowych naczyń krwionośnych i lepszego ukrwienia. Retinol posiada również właściwości depigmentacje i przeciwtrądzikowe.

Peptydy są to aminokwasy połączone wiązaniami peptydowymi. Najskuteczniej przez skórę wnikają oligopeptydy zawierające od 2 do 10 reszt aminokwasowych. Posiadają właściwości sygnałowe. Stymulują syntezę składników matriks: kolagenu, elastyny, glikozaminoglikanów i proteoglikanów. Efektem stosowania peptydów jest redukcja zmarszczek oraz optyczne wygładzenie skóry.

Cereal 1Beta-glukan obecny w produktach do pielęgnacji skóry, pochodzi najczęściej ze ścianek komórek drożdży piekarskich (Saccharmoyces cerevisiae), otrębów owsa, jęczmienia, żyta i pszenicy. Naturalnie występuje również w grzybach shiitake (Lentinula edodes), wodorostach i niektórych bakteriach. Pod względem chemicznym beta-glukan jest polisacharydem zbudowanym z połączonych ze sobą cząsteczek D-glukozy. Łatwo się wchłania i pobudza tkanki skóry do syntezy kolagenu i odbudowy komórek naskórka. β-glukan posiada również właściwości antyoksydacyjne, nawilżające i ochronne przed promieniowaniem UV.

Biodynes®  TRF® - Tissue Respiratory Factor, czyli czynnik oddechowy tkanki jest produkowany  w wyniku procesu fermentacji drożdży. Żywe komórki Saccharomyces cerevisiae narażone na promieniowanie ultrafioletowe, produkują wiele substancji ochronnych określanych jako biodyny. Po procesie naświetlania, ściany komórek drożdży są rozkładane i usuwane, a pozostały ekstrakt drożdżowy jest wykorzystywany jako Biodynes® TRF® i określany jako pochodna żywych komórek drożdży (LYCD). Zwiększają wychwyt i zużycie tlenu przez fibroblasty i keratynocyty, co stymuluje procesy oddychania komórkowego i gojenie ran. Pobudzają syntezę kolagenu i kwasu hialuronowego. Zwiększają ekspresję genów kluczowych w naprawie podwójnej warstwy lipidowej skóry. Posiadają właściwości wygładzające, przeciwzapalne i nawilżające. Rekomendowana zawartość Biodynes®  TRF® w kremach wynosi 0,5-3%.

Phytosan ™ K zawiera białka, glikoproteiny i polisacharydy wyizolowane z ziaren soi (wolnych odSoja 2 GMO), przeciwdziałające biologicznym skutkom wywołanym przez promieniowanie UV. Phytosan ™ K chroni skórę przed światłem UV i pobudza jej funkcje regeneracyjne. W ten sposób poprawia jędrność skóry i ogranicza głębokość zmarszczek. Znacznie zmniejsza uszkodzenia jądrowego DNA komórek macierzystych naskórka i keratynocytów, wywołane promieniowaniem UV. Ponadto zwiększa produkcję składników macierzy pozakomórkowej, hamując przedwczesne starzenie się skóry.  Rekomendowana zawartość w kremach wynosi 2-5%.

Raffermine® jest mieszaniną polisacharydów i glikoprotein otrzymywaną z błon komórkowych soi. Przyczynia się do regeneracji macierzy pozakomórkowej, produkcji kolagenu i glikozaminoglikanów (GAG), odpowiedzialnych za nawilżenie i elastyczność skóry. Stymuluje skurcze fibroblastów oraz poprawia integralność komórek z macierzą, wpływając na zmniejszenie głębokości zmarszczek Zalecana zawartość w kremach wynosi 2-5%.

RonaCare® ASC III® jest biostymulatorem kolagenu III, a więc doskonałym dodatkiem do kosmetyków przeciwzmarszczkowych i anty-aging. Kolagen III, nazywany „kolagenem restrukturyzacyjnym”, stanowi 15 % kolagenu obecnego w skórze. Obecny jest w młodej skórze i objętej procesem gojenia. Wraz z wiekiem ilość kolagenu III zmniejsza się, a na skórze pojawiają się pierwsze zmarszczki. RonaCare® ASC III®  wybiórczo zwiększa produkcję kolagenu III przez zwiększenie aktywności fibroblastów. Znaczący wzrost  ilości prokolagenu III przy wyraźnym wzroście grubości warstwy naskórka powoduje reformację włókien kolagenowych w skórze właściwej, a ostatecznie ograniczenie zmarszczek, zwiększenie elastyczności i gładkości skóry. Jest składnikiem syntetycznym na bazie hydroksyproliny i nośnika liposomowego. Zalecana zawartość składnika w produktach kosmetycznych wynosi 0,3-2%.

Sterocare ™ PH jest to wyciąg z kwiatów koniczyny czerwonej (Trifolium purpureum) lub białejClover / Trifolium (Trifolium repens) bogaty w izoflawony: biochaninę, formononetinę, genisteinę i daidzeinę. Izoflawony są fitoestrogenami. Posiadają aktywność estrogenową, przeciwzapalną i antyoksydacyjną. Wpływają na skórę w sposób zbliżony do naturalnych estrogenów. Stymulują fibroblasty do biosyntezy kolagenu i kwasu hialuronowego. Wyciąg jest przeznaczony do pielęgnacji skóry dojrzałej, charakteryzującej się zmniejszeniem napięcia i elastyczności. Sugerowane stężenie w kosmetykach wynosi 1-3%.

StimulHyal jest to substancja stymulująca biosyntezę kwasu hialuronowego i elastyny. Kwas hialuronowy odgrywa kluczowa rolę w utrzymaniu prawidłowego napięcia i nawilżenia skóry. Głównym składnikiem StimulHyal jest 2-oksyglukonian wapnia. Otrzymywany jest w wyniku fermentacji glukozy w obecności węglanu wapnia. Zalecane stężenie w kosmetykach wynosi 0,3-0,5%.

Marcin Molski „Nowoczesna kosmetologia. Kosmetyki, zabiegi, suplementy” PWN, 2014

Du, B, Bian, Z, & Xu, B 2014, 'Skin health promotion effects of natural beta-glucan derived from cereals and microorganisms: a review', Phytotherapy Research: PTR, 28, 2, pp. 159-166, MEDLINE Complete, EBSCOhost, viewed 22 November 2015.