Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
„Angażujemy naszych klientów do kreowania wizji dalszej ewolucji a czasami nawet rewolucji!” – wywiad z Prezesem Zarządu Pollena Ostrzeszów Markiem Witeckim
Aby zaistnieć w branży kosmetycznej nie wystarczy stworzyć dobry kosmetyk. Jest to jedynie pierwszy krok do sukcesu. Liczy się doświadczenie, współpraca wielu ludzi - specjalistów z różnych dziedzin gospodarki. Wymaga to czasu, nakładów finansowych, wytrwałości i determinacji. „Pollena" Przedsiębiorstwo Chemii Gospodarczej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. – to pełna nazwa firmy, której się to udało. Większość z nas kojarzy ją przede wszystkim z markami BIAŁY JELEŃ czy DZIDZIUŚ. O historii firmy, recepcie na sukces w branży i aktualnej ofercie opowiada Pan Marek Witecki Prezes Zarządu Pollena Ostrzeszów.

Biotechnologia.pl: POLLENA Ostrzeszów ma dosyć ciekawą historię. Czy mogą Państwo przytoczyć krótko genezę powstania firmy?

Marek Witecki: Firma powstała w miejscu obecnej siedziby w latach czterdziestych ubiegłego wieku, gdzie w pomieszczeniach przedwojennej stolarni utworzono fabrykę produkującą środki chemiczne. Poniemiecka fabryka po II wojnie światowej zostaje przejęta przez państwowy przemysł terenowy, produkcję środków chemicznych  kontynuowano. W 1954 roku zakład otrzymał status przedsiębiorstwa, przyjmując nazwę Ostrzeszowskiej Fabryki Chemicznej.

Był to początek rozwoju firmy i wprowadzania gamy nowych produktów, w tym mydła powszechnego, które już w najnowszej jakości jest produkowane do dziś pod nazwą BIAŁY JELEŃ.

Od 2007 roku przedsiębiorstwo uległo przekształceniu własnościowemu i od tego momentu spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo prywatne. Rok 2009 z kolei, to początek budowania insightu marketingowego dla marek produkowanych w przedsiębiorstwie, zainicjowania nowej filozofii funkcjonowania firmy oraz intensywnego rozwoju asortymentu, już nie tylko chemiczno-detergentowego.

 

Jak zmienił się profil firmy na przestrzeni lat, co w tej chwili można znaleźć w Państwa ofercie?

Do 2007 roku, czyli do momentu prywatyzacji przedsiębiorstwa oferta firmy to głównie mydła: mydła twarde – między innymi mydło powszechne, (obecnie znane pod nazwą BIAŁY JELEŃ), którego produkcja oparta jest o tradycyjną metodę warzenia, mydła w płynie oraz detergenty takie jak proszki do prania, pasty do prania, płyny do prania i płukania. 

 

Dzisiaj portfolio firmy  to takie kosmetyki higieny osobistej jak żele pod prysznic, żele i emulsje do higieny intymnej, szampony i odżywki do włosów, płyny do kąpieli, żele i emulsje do twarzy i oczywiście znane i cenione przez konsumentów mydła - te tradycyjne twarde i w płynie. Oferta firmy to również specjalistyczne kosmetyki z kulturami bakterii probiotycznych w specjalnie dedykowanej serii BIAŁY JELEŃ Probiotic.

Pollena Ostrzeszów nadal oferuje swoim konsumentom proszki do prania, płyny do prania i płukana czy cieszące się popularnością pasty typu BHP. Naszym konsumentom oferujemy nie tylko sam produkt jako taki, ale nade wszystko wartość dodaną w postaci docelowej funkcjonalności, skuteczności i bezpieczeństwa zdrowotnego podczas stosowania. Staramy się podkreślać na każdym kroku swoją odmienność polegająca na precyzyjnym dostosowaniu się do potrzeb odbiorcy. Zawsze z uwagą i pokorą wsłuchujemy się w rynek, mamy ambicje mierzenia się z problemami niesionymi dzisiaj przez zbyt zindustrializowany świat, ale daleko nam do myślenia w kategoriach wszystkowiedzącego eksperta.

 

Czy poza produkcją kosmetyków zajmujecie się również badaniami gotowych produktów np. ich toksyczności czy skuteczności? Czy Pollena zajmuje się opracowywaniem nowych ulepszonych receptur kosmetycznych?

Badania laboratoryjne, w bardzo szerokim spektrum, są integralną częścią całego procesu wytwarzania, od  etapu projektowego po tzw. wyrób gotowy. Stworzony w ostatnim czasie kompleks badawczo-rozwojowy w swojej strukturze działania zakłada  badania na różnych etapach procesu. Przeprowadzamy badania surowców, opakowań, półproduktów oraz  wyrobów gotowych zarówno fizyko-chemiczne jak i mikrobiologiczne. Wszystkie receptury nowych wyrobów, tworzone są przez naszych chemików i biotechnologów. Każdy wyrób zanim trafi na rynek podlega badaniom w zewnętrznych, renomowanych jednostkach badawczych. Badania te mają na celu potwierdzenie założonych właściwości funkcjonalnych wyrobu oraz bezpieczeństwo stosowania produktu.

Całość badań, jakim podlegają nasze produkty to działania w kierunku zapewnienia odpowiedniej i powtarzalnej jakości wyrobów, jako warunek bezwzględny spełnienia wymagań coraz bardziej świadomych konsumentów.

 

Jeśli tak to czy w opracowywaniu nowoczesnych produktów czerpiecie Państwo wiedzę z zakresu Biotechnologii. Czy Biotechnolog może liczyć na zatrudnienie w Państwa firmie?

Biotechnologia już na dobre zagościła w przemyśle kosmetycznym i chemicznym. Jako, że misją naszej firmy jest dostarczenie produktów bazujących na jak największej liczbie surowców pochodzenia naturalnego, i to z najbliższego, otaczającego nas środowiska, więc tym bardziej cenna jest dla nas wiedza absolwentów kierunków biotechnologicznych i mikrobiologicznych. Zatrudniając specjalistów Biotechnologów stawiamy na ich profesjonalną wiedzę chemiczną i holistyczne podejście do procesów badawczych. Dla nowych wyrobów jest to nie do przecenienia, ze względu na to, iż głównym założeniem kierunkującym prace nad nowymi produktami, oprócz spełnienia oczekiwań klientów jest innowacyjność.

 

Czy Państwa produkty są konkurencyjne w stosunku do popularnych marek na rynku? W jakim stopniu i z czego to wynika?

Rynek kosmetyczny i rynek środków czystości oferuje konsumentom całą gamę produktów, produkowanych i dystrybuowanych przez europejskie i światowe koncerny oraz polskie firmy. Konkurujemy więc pośrednio z setkami produktów obecnych na półkach drogerii, sklepów tradycyjnych, sieci handlowych czy aptek. Ze względu jednak na naszą przyjętą strategię i specyfikę produktów trudno znaleźć konkurencję bezpośrednią.

Produkty oferowane przez naszą firmę zaspokajają nie tylko oczywiste potrzeby naszych klientów. Starannie dobierane składniki, naturalne ekstrakty mineralne, wyciągi z roślin, które od wieków są sprzymierzeńcem człowieka w walce z dolegliwościami skórnymi to tylko niektóre wyróżniki kosmetyków i produktów chemii gospodarczej wszystkich marek należących do przedsiębiorstwa.

 

Państwa firma realizuje projekt unijny: „Opracowanie i zastosowanie technologii probiotyków szansą rozwoju marki Biały Jeleń”. Na czym polega i na jakim etapie się znajduje?

Pracując nad rozwojem asortymentu skupiamy się nie tylko na aktualnych potrzebach rynku czy wymaganiach konkretnej grupy konsumentów, angażujemy naszych klientów do kreowania wizji dalszej ewolucji, a czasami nawet rewolucji. Inspirację czerpiemy nie tylko ze świata nauki czy technologii rynku kosmetycznego. Projekt „Opracowanie i zastosowanie technologii probiotyków szansą rozwoju marki Biały Jeleń” jest wynikiem podjęcia ryzyka procesu badawczego w opracowywaniu nowych produktów. Koncepcja prac projektowych zakładała opracowanie nowych produktów kosmetycznych z grupy kosmetyków do higieny osobistej z aktywnym udziałem żywych kultur probiotycznych. Proces obejmował badania rynkowe i laboratoryjne, przygotowanie receptur, sprawdzenie stabilności i funkcjonalności formulacji. Efektem projektu są trzy produkty składające się na innowacyjną serię BIAŁY JELEŃ PRObiotic. Pomimo bardzo schematycznego traktowania projektu przez Regionalną Instytucję Finansującą, wielokrotnych modyfikacji umowy o dofinansowanie projektu, piętrzących się urzędniczych trudności projekt zakończył się dla nas sukcesem. Na pewnym etapie odnosiliśmy wrażenie, że instytucja która została powołana do wspierania projektów  zapomniała o swojej misji. Obiecaliśmy sobie, że nigdy więcej nikt nas nie namówi na podjęcie współpracy z tego typu instytucjami. Na szczęście dzięki zaufaniu w swoje umiejętności, wsparciu naszych akcjonariuszy, determinacji  i zaangażowaniu całej załogi udało się osiągnąć więcej niż zakładaliśmy na starcie.

Produkty opracowane w wyniku projektu można znaleźć w dobrych aptekach, naszych stoiskach firmowych czy sklepie internetowym. Cały mechanizm projektu był również impulsem do rozbudowy i stworzenia profesjonalnego laboratorium mikrobiologicznego i biotechnologicznego, które planujemy poddać procesowi akredytacji.

 

Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem klientów? Jaka według Państwa jest tego przyczyna?

Głównym atutem oferty naszego przedsiębiorstwa są takie marki jak BIAŁY JELEŃ, DZIDZIUŚ oraz dr Reiner. Siłą marki BIAŁY JELEŃ jest hipoalergiczność, każda osoba i w każdym wieku, borykająca się z nadwrażliwością skóry, z problemami alergicznymi, czy nawet atopowym zapaleniem skóry docenia właściwości tych produktów. Bezpieczny poziom bezalergenowych kompozycji zapachowych, naturalne ekstrakty wspierające walkę ze stanami zapalnymi, dolegliwościami związanymi z odczynem alergicznym oraz skrupulatnie dobrane składniki aktywne to cała „tajemnica” pozytywów produktów serii BIAŁY JELEŃ. Niezwykłą popularnością, oprócz tradycyjnych mydeł, cieszą się kosmetyki higieny osobistej w postaci żeli i emulsji do higieny intymnej dla kobiet i mężczyzn. Wprowadzane przez nas nowości bardzo szybko zyskują sobie zwolenników nie tylko wśród bezpośrednich konsumentów, ale również są bardzo chętnie kupowane przez dystrybutorów i detalistów, zapewniając im zróżnicowanie asortymentowe półki i nienajgorszy zysk- i co najważniejsze przywiązanie konsumenta, dla którego jego problemy determinują tego typu zakupy.

 

Jak wygląda strategia marketingowa Państwa firmy? W jaki sposób pozyskujecie nowych klientów?

Od momentu zmiany sposobu funkcjonowania spółki, tj. od 2009 roku strategia marketingowa firmy jest konsekwentnie budowana w oparciu o najnowocześniejsze narzędzia marketingowe zapewniające interakcję z bezpośrednim konsumentem. Nie unikamy social mediów, blogów i forów internetowych traktując wszystkie kanały dotarcia do klientów w taki sposób, aby zapewnić synergię działań. Ograniczony budżet na działania marketingowe nie jest jednak dla nas barierą korzystania z tradycyjnych metod reklamowych takich jak telewizja czy prasa. Rozwój oferty, komunikacja marketingowa i spójność działań sprawia, że oferta przedsiębiorstwa cieszy się sporym zainteresowaniem wśród kupców zarówno tradycyjnych sklepów detalicznych jak i nowoczesnych sieci handlowych w tym aptecznych.

Współpracujecie Państwo z ośrodkami naukowymi i specjalistami? Jeśli tak, na jakiem podłożu jest to współpraca i jakie korzyści przynosi?

Tworząc tak szeroką gamę wyrobów, nie sposób nie współpracować z ośrodkami naukowymi. Mamy klika instytucji wspierających nasze zaplecze badawcze, z którymi mamy podpisane umowy o współpracy.  Bierzemy udział w nowych projektach uczelni wyższych, wspieramy ich inicjatywy listami intencyjnymi. Problematyczne zagadnienia, stają się niejednokrotnie tematami prac licencjackich czy magisterskich. Dzięki naszej otwartości studenci, już podczas studiów zdobywają tak cenne w dzisiejszym świecie doświadczenie. Współpraca nauki z przemysłem daje obopólne korzyści. Badania zaczynają mieć wymiar praktyczny. Zakłady produkcyjne to, źródło niekończących się pomysłów na kolejne badania. Korzysta na tym zarówno przemysł jak i nauka.

 

Jakie są plany oraz strategia firmy na najbliższy rok? Czy planujecie Państwo dalszy rozwój i poszerzenie oferty produktowej?

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa.”Johann Wolfgang von Goethe.

 

Portal Biotechniologia.pl serdecznie dziękuje za udzielenie wywiadu.

Rozmawiała Agata Lebiedowska

KOMENTARZE
Newsletter