Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Analiza kolorystyczna cztery pory roku, cz. 1.
Analiza kolorystyczna cztery pory roku, cz. 1.
Obecnie nie trzeba nikogo przekonywać jak ważny jest wygląd zewnętrzny. W wielu sytuacjach życiowych jesteśmy poddawani ocenie. Dlatego wiemy, jak istotne jest pierwsze wrażenie i ile rzeczy może od niego zależeć. Analiza kolorystyczna cztery pory roku jest nieodzownym elementem stylizacji, wizażu i kreowania wizerunku, w związku z czym ma duży wpływ na aparycję, która pełni w życiu niebagatelną rolę.

Czym jest analiza kolorystyczna?

            Analiza kolorystyczna jest jedną z metod wspomagających tworzenie wizerunku danej osoby. Dzięki niej, możliwe jest odnalezienie i określenie gamy kolorów odpowiednich do wyglądu konkretnej jednostki. Teoria „czterech pór roku" to fundament poradnictwa kolorystycznego. Jest rezultatem obserwacji przyrody, w której barwy ciepłe i zimne zmieniają się w zależności od pór roku. Podstawą do określenia właściwego typu jest naturalna pigmentacja skóry, włosów i tęczówki oka danej osoby. Wiedza na ten temat oraz dodatkowe procedury, stosowane w trakcie analizy kolorystycznej, pozwalają specjaliście określić typ urody i odpowiadający mu zakres barw. Ważne jest, aby pamiętać, że dobór gamy kolorów nie powinien ograniczać, ale stanowić bezpieczną bazę dla formowania wizerunku.

            Analiza kolorystyczna dzieli ludzi na 4 typy: wiosnę, lato, jesień i zimę. Przyjęte jest, że wiosna i jesień to typy ciepłe, natomiast zima i lato – chłodne. Istnieje jednak liczne grono osób, które nie pasują całkowicie do charakterystyki tylko jednej pory roku. Dlatego wyróżnia się również dwa typy mieszane: ciepły (wiosenno-jesienny) i chłodny (letnio-zimowy).                        Za twórcę analizy kolorystycznej uważa się szwajcarskiego malarza, nauczyciela i kolorystę Johannesa Ittena, który analizując prace swoich studentów spostrzegł korelację pomiędzy doborem barw, jaki stosowali w autoportretach, a określonymi cechami ich wyglądu. Po latach obserwacji utrzymywał, że każda osoba wewnętrznie czuje, w jakich kolorach wygląda najlepiej, a barwy podzielił na 4 grupy kolorystyczne, łącząc ich odcienie z nazwami pór roku: wiosny, lata, jesieni oraz zimy.

 

Przygotowanie do analizy kolorystycznej.

            Na analizę kolorystyczną najlepiej umówić się do znanego wizażysty, posiadającego udokumentowane, długoletnie doświadczenie. Przed przystąpieniem do procedury trzeba zmyć makijaż, wyjąć kolorowe soczewki kontaktowe, zdjąć wszystkie ozdoby i biżuterię. W przypadku gdy włosy są farbowane powinno się je zakryć. Ewentualnie, jeśli dostrzegalny jest odrost związać tak, aby widoczny był naturalny kolor włosów. Ważne jest, aby na 2 tygodnie przed planowanym zabiegiem zaprzestać opalania, korzystania z solarium i środków brązujących.

Przed lub w trakcie analizy wizażystka przeprowadza wywiad. Zadaje pytania dotyczące:

- koloru skóry i opalenizny,

- szybkości opalania,

- występowania, koloru piegów i pieprzyków,

- koloru oczu i ich oprawy,

- naturalnego koloru włosów, ich wyglądu w dzieciństwie, refleksów pod wpływem słońca,

- ewentualnych rumieńców pojawiających się pod wpływem emocji,

- ulubionych kolorów

 

Przebieg analizy kolorystycznej.

Analiza kolorystyczna metodą tradycyjną, czyli za pomocą chust, zwykle trwa około 2 godzin. Przeprowadzana jest w osobnym pomieszczeniu, którego wystrój jest neutralny, aby nic i nikt nie zakłócał spokoju i koncentracji. Klient siedzi tak, żeby na twarz padało światło dzienne, a jeśli nie jest to możliwe, usadowiony jest naprzeciw lustra ze specjalnym oświetleniem, imitującym naturalne. Następnie wizażysta kolejno upina barwne chusty, wykonane z jednego rodzaju materiału. W zależności od osoby przeprowadzającej analizę, są różnorakie kolejności i ilości zakładanych chust. Często praktykowane jest rozpoczęcie od przyłożenia do twarzy chust lub foli w kolorze złotym i srebrnym. Daje to pierwszy sygnał na temat temperatury barw pasujących do klienta. Po stwierdzeniu czy dana osoba jest typem ciepłym czy zimnym, dobierane są po kolei chusty najpierw z zestawu o odcieniach odpowiednich dla temperatury klienta, a dopiero później z drugiego kompletu, by jednoznacznie wyznaczyć odpowiednią porę roku. Niektóre osoby dobierają chusty parami, np. dwie czerwone o tonacji ciepłej i zimnej. Na koniec oglądany jest zestaw pasujących do klienta chust i omawiany jego typ kolorystyczny.

Inną techniką jest komputerowa analiza kolorystyczna, która ma wielu zwolenników ze względu na krótszy czas trwania i łatwość wykonania oraz grono przeciwników, uważających tę metodę za nie do końca rzetelną. Obecnie na rynku istnieją różne programy komputerowe do przeprowadzenia tego typu analizy. Polegają one głównie na tym, że dany program analizuje odcień oczu, skóry i włosów badanej osoby, po czym komputer podaje wynik.

Bardziej rozbudowana forma analizy kolorystycznej zawiera również dobór makijażu i strojów o odpowiednich barwach. Istnieje wiele różnych pomocy przy dobieraniu kolorów, takich jak: folie, ramy, koła kolorów, testery naturalnej kolorystyki skóry i tęczówek, peruki.

Na zakończenie analizy najczęściej dostaje się „indywidualny paszport koloru”, np. w postaci wzornika składającego się z wycinków tkanin o odpowiednich barwach.

Trzeba jednak pamiętać, że w życiu, szczególnie kobiety, są okresy kiedy organizm produkuje większe ilości hormonów, w wyniku czego może się zmieniać zabarwienie skóry, włosów, oczu. Także, wraz z upływającymi latami, koloryt ulega przyciemnieniu lub rozjaśnieniu. Dlatego analizę kolorystyczną powinno się powtarzać, co kilka lat.

 

Korzyści płynące z analizy kolorystycznej.

  • Kupując odzież zgodnie ze swoją paletą barw szybko można odkryć, że wszystkie ubrania do siebie pasują. Co jest bardzo praktyczne, np. przy pakowaniu walizek na urlop. Dodatkowo pozwala unikną zakupowych pomyłek i zbędnego wydawania pieniędzy.

  • Analiza kolorystyczna jest wspaniałym rozwiązaniem dla osób zapracowanych, odnoszących sukcesy w dziedzinie swojej profesji, jednak nie radzą sobie z właściwym doborem kolorystyki i kształtowaniem swojego wizerunku. Sprawiają przez to wrażenie mniej kompetentnych.

  • Prawidłowa kolorystyka garderoby potrafi odmłodzić, odświeżyć, sprawić, że włosy i oczy zyskują połysk, a cera ma zdrowszy koloryt.

  • W makijażu prawidłowo dobrane kolory mogą spowodować, że twarz wygląda, młodziej, piękniej, bardziej świeżo, bez użycia skalpela. Sprawią, że oko wyda się większe, podkreślą jego barwę czy rozjaśnią spojrzenie.

 

Arleta Stanek

 

Źródła

materiały własne

KOMENTARZE
Newsletter