„Z przyjemnością przyjęliśmy entuzjastyczne podejście sektora lotniczego do tematu ograniczania emisji gazów cieplarnianych i doceniamy ich zaangażowanie w zapewnienie odnawialności stosowanych przez nie paliw” – powiedział Jean-Philippe Denruyter, koordynator WWF do spraw bioenergii.
Członkowie grupy wypracowali wstępne założenie dotyczą odnawialnych paliw lotniczych, które stwierdza, że muszą one zapewniać podobne (lub lepsze) właściwości użytkowe co paliwo ropopochodne, ale przy mniejszej emisji dwutlenku węgla w całym obiegu paliwa (produkcji, transporcie oraz spalaniu). Rozważane będą jedynie odnawialne źródła paliw, które nie zagrażają bioróżnorodności: wymagają minimalnej powierzchni uprawnej oraz jak najniższych nakładów wody oraz energii w cyklu produkcyjnym, oraz nie konkurują z zasobami żywności oraz czystej wody. Ponadto, uprawa i zabiegi agrotechniczne związane z roślinami energetycznymi wykorzystywanym do produkcji biopaliwa lotniczego muszę odbywać się z korzyścią dla lokalnych społeczności.
„Jest to niepowtarzalna okazja dla wiodących linii lotniczych, wspieranych przez poważane organizacje działające na rzecz ochrony środowiska, aby pomóc komercyjnemu lotnictwu w przejęciu kontroli nad przyszłymi dostawami paliwa w zakresie jego pochodzenia, odnawialności oraz wpływu na środowisko naturalne” – powiedział Billy Glover, dyrektor zarządzający Strategią Środowiskową Boeing Commercial Airplanes. „Priorytetem numer jeden jest ukończenie poszukiwań odnawialnych źródeł roślinnych, które pomogą w osiągnięciu naszych celów”.
Grupa ogłosiła rozpoczęcie dwóch wstępnych projektów badawczych. Profesor Rob Bailis (Yale University’s School of Forestry & Environmental Studies) dzięki dotacjom koncernu Boeing przeprowadzi pierwszą kompleksową ocenę odnawialności w odniesieniu do jatrofy, która uwzględni również emisje dwutlenku węgla związane z produkcją paliwa oraz uwarunkowania socjoekonomiczne, odnoszące się do plantatorów w krajach rozwijających się. NRDC przeprowadzi podobną ocenę wykorzystania alg.
Oba źródła mogą potencjalnie stać się częścią odnawialnych źródeł paliw, które w połączeniu z zaawansowanymi technologiami przetwarzania, opracowanymi przez sektor energetyczny, mogą pomóc sektorowi lotniczemu w przeprowadzeniu dywersyfikacji dostaw paliw.
„Działania te zostały podjęte w dobrym momencie, z pewnością pomogą one liniom lotniczym obniżyć koszty oraz zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych” – stwierdziła Liz Barratt-Brown, doradca NRDC. „Jeśli wdrożenie biopaliw zostanie przeprowadzone we właściwy sposób, przyczyni się do obniżenia emisji dwutlenku węgla w chwili, gdy wszystkie sektory gospodarki muszą zaniechać stosowania paliw kopalnych, które cechują się wysoką emisją gazów cieplarnianych”.
Marcin Kubiak
źródło: Biofuels Review
KOMENTARZE