Testy toksyczności na Danio pręgowanym
02.07.2007
Zwiększenie możliwości badań in vivo z pewnością pozytywnie wpłynęłoby na tempo wprowadzania nowych leków.
Ostatnio coraz więcej uwagi skupione jest na rybce Danio pręgowany (Danio rerio), która miałaby posłużyć jako model ludzkich chorób oraz do badania odpowiedzi na leki.

Dotychczas gatunek ten był powszechnie wykorzystywany  w takich działach nauki jak biologia rozwoju i embriologia. Rybka ta mogłaby stanowić dobry model chorobowy, ponieważ nie tylko reprezentuje kręgowce, ale również posiada zsekwencjonowany genom. Do tego łatwo na tym modelu przeprowadzać manipulacje genetyczne, a embriony i młode osobniki są przezroczyste co umożliwia obserwację ich organów wewnętrznych z użyciem jedynie mikroskopu świetlnego. Co więcej embriony Danio pręgowanego są przepuszczalne dla małych cząstek i leków.

Oczywiście Danio pręgowany nie zastąpi tradycyjnych badań z użyciem gryzoni, jako że jego budowa jest znacznie prostsza od budowy człowieka, ze względu na znaczną odległość w drzewie filogenetycznym pomiędzy tymi gatunkami. Z drugiej strony wykorzystanie takiego alternatywnego modelu na pewno pozwoli na obniżenie kosztów badań, jak również pozwala na automatyzację testowania leków i toksyczności.

Źródło: Clinical Pharmacology & Therapeutics Volume 82, Number 1 , July 2007