Pierwsze pojazdy komunikacji miejskiej napędzane paliwami alternatywnymi pojawiły się w Krakowie 11 lat temu - były to autobusy Ikarus 280 zasilane gazem ziemnym. Testy autobusów zasilanych bioetanolem zaplanowane są również w innych miastach - Warszawie, Lublinie, Kielcach i Zielonej Górze.
Łączny dystans, na jakim testowany był autobus, to 2400km - na jego pokonanie jednostka napędowa potrzebowała 1700 litrów etanolu (około 71l/100km). Dla porównania - tradycyjna jednostka napędowa zasilana olejem napędowym zużyłaby na tym samym dystansie 984 l paliwa (41l/100km). Koszt 1l bioetanolu w hurcie to obecnie około 2,33 PLN, oleju napędowego - około 4 PLN.
Rodzaj paliwa |
Koszt paliwa w hurcie |
Spalanie |
Koszty
100km |
Koszty
2400km |
Bioetanol (alk. etylowy) |
2,33 PLN/l |
71l/100km |
165,43 PLN |
3970,00 PLN |
Olej napędowy |
4,00 PLN/l |
41l/100km |
164,00 PLN |
3936,00 PLN |
Z powyższego porównania wynika, że koszt eksploatacji autobusu zasilanego bioetanolem jest porównywalny z pojazdami konwencjonalnymi. Podobnie jest z ceną zakupu - obie wersje silnikowe autobusów Scania są sprzedawane w podobnych cenach. Na korzyść bioetanolu przemawiają jednak zdecydowanie względy ekologiczne (ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych) oraz uniezależnienie od sytuacji na światowych rynkach ropy. Należy również zaznaczyć, że przy rozpoczęciu produkcji etanolu na większą skalę niż obecnie jego cena z pewnością spadnie.
Autobus Scania OmniCity
Obecnie w Słupsku w użyciu jest 9 autobusów Scania zasilanych alkoholem etylowym - ich liczba ma zwiększyć się do 25 do końca 2009 roku.
Dzisiaj Polska Agencja Prasowa podała informację, że testy autobusu Scania OmniCity zasilanego bioetanolem przeprowadzane są również w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Kielcach.
Wszystkie opisywane modele OmniCity napędzane są paliwem E95, składającym się w 95% z bioetanolu.
źródła: Krajowa Izba Biopaliw/Polska Gazeta Transportowa, wł
KOMENTARZE