Sandia ma nowe rozwiązanie na śledzenie transportu leków
17.11.2006
Nanotechnologie to szybko rozwijajacy się dział nauki, który zyskuje coraz więcej zastosowań.  Tym razem naukowcy wykorzystują "nanowehikuły" do monitorowania transportu leków.

Naukowcy laboratoriów Sandia National John Shelnutt i Yujiang Song wynaleźli nowy sposób na monitorowanie przyłączania leku do komórki docelowej. Proces wykorzystuje porowate, sferyczne kule składajace się z platyny a tworzone przy użyciu liposomów. Średnica kuli nie przekracza 200nm i złożona jest z dendrytycznie połaczonych cząsteczek platyny. Struktura otoczona jest dodatkową podwójną błoną lipidową tworzac liposom. Wewnatrz ukryty jest lek, którego podróż ma być śledzona.

Liposomy umieszczane są w roztworze soli platyny a następnie zawiesina stymulowana jest światłem tak aby wzbudzone cząsteczki platyny przybrały strukturę sferycznej kuli na wzór liposomów. Raz utworzona struktura pozostaje nie naruszona pomimo rozkładu liposomowych kuli.

Technika może mieć wykorzystanie m in w okreslaniu miejsca wiazania się leku do receptorów na komórkach docelowych. Należy wtedy zastosować odpowiednie znaczniki zamknąć lek z markerem wewnątrz platynowej nanokuli a następnie za pomocą odpowiedniego detektora okreslić jego lokalizację.

źródło: In Pharmacologist