w dniu 7 marca 2008 r.
w dniu 16 marca 2008 r.
g.kowalik@mz.gov.pl
PROJEKT 6.3.2008
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia …………2008 r.
w sprawie wykazu leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne, wysokości opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilości leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposobu obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego
Na podstawie art. 36 ust. 5 pkt 2, 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Ustala się wykaz leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne przy sporządzaniu leków recepturowych, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Opłata ryczałtowa za lek podstawowy wynosi 3,20 zł.
Opłata ryczałtowa za lek recepturowy wynosi 5 zł.
1. Opłata ryczałtowa, o której mowa w § 3, dotyczy:
1) | proszków dzielonych do 20 szt.; |
2) | proszków niedzielonych (prostych i złożonych) do 80 g; |
3) | substancji stosowanych przy oznaczaniu krzywej cukrowej do 100 g; |
4) | czopków, globulek, pręcików do 12 szt.; |
5) | roztworów, mikstur, zawiesin, emulsji do 250 g; |
6) | płynnych leków do stosowania zewnętrznego (jeżeli zawierają spirytus, ilość spirytusu 95 % nie może przekroczyć 100 g) do 500 g; |
7) | maści, kremów, mazideł, past do 100 g; |
8) | kropli do użytku wewnętrznego do 40 g; |
9) | mieszanek ziołowych do 100 g; |
10) | pigułek do 30 szt.; |
11) | klein do 500 g; |
12) | kropli do oczu i uszu oraz maści ocznych sporządzanych w warunkach aseptycznych do 10 g. |
Koszt sporządzenia w aptece leku recepturowego obejmuje:
1) | wartość użytych surowców farmaceutycznych wpisanych do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zamieszczonych w Farmakopei Polskiej, w tym leków gotowych:
|
||||
2) | wartość opakowań; | ||||
3) | koszt wykonania leku recepturowego (taksa laborum). |
1. Wartość użytych surowców farmaceutycznych i opakowań ustala się na podstawie ceny hurtowej. Do wartości opakowania nie wlicza się kosztów etykiet, korków, podkładek, pudełek do czopków i gałek.
2. Jeśli surowcem do wykonania leku recepturowego jest lek, o którym mowa w § 5 pkt 1, za cenę surowca uważa się cenę hurtową tego leku, z tym że w przypadku leku, o którym mowa w:
1) | § 5 pkt 1 lit. a - liczy się wartość użytej ilości leku, a w odniesieniu do ampułek - wartość całkowitej ilości jednostek zawartych w ampułce; |
2) | § 5 pkt 1 lit. b - liczy się wartość użytej jednostki dawkowania. |
Koszt wykonania leku recepturowego ustala się w zależności od postaci leku i wynosi:
1) | 12,33 zł - dla postaci leków wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1-11; |
2) | 24,66 zł - dla postaci leków wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 12 i ust. 2. |
Do kosztu sporządzenia leku recepturowego dolicza się 25 % marżę detaliczną.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2008 r.3)
MINISTER ZDROWIA
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz.1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658 i Nr 249, poz. 1824 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793, Nr 133, poz. 922, Nr 166, poz. 1172, Nr 171, poz. 1208, Nr 176, poz. 1243 i Nr 180, poz. 1280.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie wykazu leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne, wysokości opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilości leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposobu obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego (Dz. U. Nr 274, poz. 2726), które utraciło moc z dniem 29 marca 2008 r. na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1172).
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne, wysokości opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilości leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposobu obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego stanowi wykonanie upoważnienia wynikającego z art. 36 ust. 5 pkt 2, 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1172) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zachowywały moc, ale nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Projekt rozporządzenia nie różni się w żaden sposób od obecnie obowiązującego rozporządzenia, poza umieszczeniem w pkt 24 załącznika maści cholesterolowej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega przedmiotowej notyfikacji.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja:
Projekt rozporządzenia dotyczy członków grup lub zespołów, biorących udział w pracach nad przygotowywaniem wykazów, o których mowa w art. 36 ust. 5 i art. 37 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy oraz ich małżonków, a także osób, niebędących członkami tych grup lub zespołów, które będą się zajmowały przygotowywaniem zleconych ekspertyz lub innych opracowań związanych z pracą tych grup i zespołów.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego, poza trudnymi obecnie do oszacowania kosztami dla Narodowego Funduszu Zdrowia wynikającymi z wprowadzenia maści cholesterolowej w pkt 24 załącznika rozporządzenia.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Konsultacje społeczne:
W procesie konsultacji zostaną uwzględnione: Naczelna Izba Lekarska, Naczelna Izba Aptekarska, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego „POLFARMED”, Izba Gospodarcza „Farmacja Polska", Izba Gospodarcza „Apteka Polska", Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, Stowarzyszenie Techników i Magistrów Farmacji, Polskie Stowarzyszenie Producentów Leków bez Recepty PASMI, Polskie Stowarzyszenie Zagranicznych Producentów i Importerów Leków Weterynaryjnych, Stowarzyszenie na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych w Polsce, Federacja Związków Pracodawców Opieki Zdrowotnej, Biuro Praw Pacjenta, Związek Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób
Przedmiotowe rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób.
Wersja do druku
KOMENTARZE