NOWY CEL MOLEKULARNY / Wirus opryszczki przyczyną przedterminowych urodzeń oraz powodem wysokiego ciśnienia podczas ciąży
25.02.2008
Naukowcy z Women's & Children's Hospital i z University of Adelaide, w Australii dokonali pierwszego na świecie odkrycia, które łączy infekcje wirusową z wysokim ciśnieniem krwi podczas ciąży i z wcześniejszymi urodzeniami.

Odkrycie naukowców jest znaczącym krokiem na przód w nierozwikłanej tajemnicy przyczyn występowania wysokiego ciśnienia krwi podczas ciąży.

Badania były prowadzone przez the South Australian Cerebral Palsy Research Group. Ich praca po raz pierwszy ukazuje wpływ infekcji wirusowej (a zwłaszcza wirusów grupy Herpes) na pojawienie się preeklampsji i na ryzyko wczesnego porodu.

Naukowcy wykryli obecność wirusowego kwasu nukleinowego we krwi pobranej z nakłucia pięt 1326 noworodków, pobranych w przeciągu 10 lat. U ponad 400 z tych dzieci zdiagnozowano mózgowe porażenie dziecięce (łac. paralysis cerebralis infantum).

„To jest niesamowicie ekscytujące odkrycie i wymaga ono kolejnych badań, aby przyjrzeć się kolejnym wpływom infekcji wirusowych zaistniałych podczas ciąży i genetycznym skłonnościom na niekorzystne objawy ciazy, jak np. nadciśnienie, przedwczesny poród, czy też porażenie mózgowe u noworodka.”- mówi prof. Alastair MacLennan, przedstawiciel grupy badaczy.

Ciężowa hipertensja pojawia się u ponad 10% pierworódek w krajach wysoko rozwiniętych. Nieleczona może doprowadzić do ataków padaczki z narażeniem życia i zdrowia zarówno matki, jaki dziecka. Jest to powszechna przyczyna poronień w krajach trzeciego świata.

Do tej pory przyczyna nadciśnienia ciężarnych była swoistą enigmą i świętym Graalem dla wielu badaczy. Naukowcy z Adelajdy poza w/w odkryciem donieśli o powiązaniu między niektórymi dziedzicznym mutacjami a zmianami w białkach zapalnych, które mogą powodować dysfunkcję i zwężenie naczyń krwionośnych łożyska i mózgu, co wywołuje wzrost ciśnienia krwi. Nie leczone staje się śmiertelne.

“Jesteśmy dopiero na początku odkrywania interakcji między ekspozycją na wirusy i genetyczną podatnością na infekcję podczas ciąży i okresu pourodzeniowego.” mówi prof. Paul Goldwater, wirusolog z Adelajdy.

Źródło: British Journal of Obstetrics & Gynaecology, z materiałów dostarczonych przez University of Adelaide, www.sciencedaily.com