NOWY CEL MOLEKULARNY / Kompleksy białkowo - oligonukleotydowe i ich rola w hamowaniu regulatora transkrypcji in vivo
17.01.2008
Czynniki transkrypcyjne są istotnymi celami w leczeniu różnego rodzaju nowotworów. Jednak lokalizacja czynników w jądrze komórkowym, a także ich działanie przez oddziaływania białko-DNA oraz białko-białko przeszkadzają w hamowaniu ich funkcjonowania.

Regulatorami transkrypcji, niezwykle ważnymi w terapii nowotworowej ze względu na udział w angiogenezie,  są białka Id1 i Id3. Naukowcy uskutecznili znaną już metodą opartą na wykorzystaniu antysensownych oligonukleotydów, która hamuje działanie czynnika transkrypcji Id1 w komórkach nabłonkowych in vivo. Znacząco niższy poziom białka został otrzymany przez kowalencyjne połączenie antysensownego oligonukleotydu do peptydu - fragmentu F3, wysoce mobilnych białek (HMG)N2, zlokalizowanych w jądrze komórek nabłonkowych. Powiązanie oligonukleotydu z peptydem podnosi poziom stężenia w komórkach docelowych, a ponadto ułatwia orientację kompleksu we właściwym komórkowym kompartymencie. U myszy, którym stale podawano nowy lek, zaobserwowano zahamowanie wzrostu komórek nowotworowych.
Ukierunkowane dostarczanie zróżnicowanych biologicznie aktywnych cząsteczek poprzez połączenie ich z białkami zlokalizowanymi w danych przedziałach, może przyczynić się do rozwoju nowych metod leczenia nowotworów i innych chorób.

Źródło: Erik Henke, Jonathan Perk, Jelena Vider, Paola de Candia, Yvette Chin, David B Solit; Vladimir Ponomarev, Luca Cartegni, Katia Manova, Neal Rosen, Robert Benezra; Peptide-conjugated antisense oligonucleotides for targeted inhibition of a transcriptional regulator in vivo; Nature; 2008; 26, 1; 91-100