Novavax ogłasza pozytywne wyniki przedklinicznych badań swojej nowej szczepionki przeciwko grypie pandemicznej
26.08.2005
Firma biofarmaceutyczna Novavax Inc. ogłosiła wczoraj wyniki przedklinicznych badań dotyczących nowej szczepionki przeciw grypie wykorzystującej technologie cząstek wirusopodobnych (virus-like particles).
Grupa badawcza prowadzona przez Dr. Gale Smith wspólnie z Dr. Tumpey and Dr. Bu z Centre for Disease Control and Prevention, opublikowała szczegółowe wyniki badań 15 sierpnia w internetowym wydaniu magazynu Vaccine. Badania te wykazały iż szczepionka przeciwko virusowi grypy H9N2 (ptasia grypa) wyprodukowana przy użyciu technologii VLP skutecznie chroni zwierzęta zainfekowane żywym wirusem grypy H9N2.

”Nasza technologia VLP oparta na wyskalowanym procesie cechującym się krótkim czasem produkcji, stanowi atrakcyjną alternatywę dla istniejącej metody wykorzystującej jaja kurze oraz metody nie bazującej na komórkach w procesie produkcji szczepionki przeciwko grypie oraz innych pilnie potrzebnych szczepionek. Te zalety pozwalają sprostać wyzwaniu wyprodukowania dużych ilości szczepionki zapobiegającej wybuchowi pandemii w krótkim okresie czasu” - powiedział Rahul Singhvi, Dyrektor i CEO firmy Novavax. Dodał on także iż na razie głównym celem firmy są badania kliniczne dotyczące wykorzystania technologii VLP do opracowania szczepionki przeciwko grypie pandemicznej i sezonowej. Praca opublikowana w magazynie Vaccine, powstała przy współpracy Center for Disease Control and Prevention. Wykorzystano w niej szczepionkę typuVLP otrzymaną z białek (HA, NA, and M1) wyprodukowanych na w oparciu o geny wyizolowane z wirusa grypy H9N2 przez Novavax i CDC. Zwierzęta zaszczepione małą dawką preparatu bez adjuwanta, wytworzyły przeciwciała już po pierwszej podskórnej immunizacji. Odpowiedź immunologiczna wzrosła po zwiększeniu dawki I okazała się wystarczająca by zabezpieczyć je przed prawdziwym wirusem H9N2. "Szczepionka typu VLP wykorzystuje układ immunologiczny, który jest wysoce efektywny w rozpoznawaniu I generowaniu odpowiedzi cząstki posiadające wielkość i strukturę wirusów. Odpowiedni rozmiar I struktura cząstek VLP w stosunku do prawdziwych wirusów umożliwia wydajną interakcję na poziomie komórkowym. Szczepionki VLP skutecznie imitują szczepionki wykorzystujące całe wirusy, a ponieważ nie zawierają żadnego materiału genetycznego nie istnieje ryzyko infekcji. Nasze szczepionki typu VLP przeciw grypie, HIV/AIDS I innym virusom okazały się efektywne w małych dawkach I bez konieczności użycia adjuvantów" - oświadczył Dr. Gale Smith, Vice President Vaccine Development w firmie Novavax. Technologia Virus-Like Particles firmy Novavax wykorzystuje rekombinowane białka w celu naśladowania ważnych trójwymiarowych struktur antygenów wirusa grypy by zapewnić zabezpieczenie przed wirusem bez ryzyka infekcji lub zachorowania oraz bez konieczności dodawania chemicznych adjuvantów. Nowa technologia obniża koszty produkcji i eliminuje tradycyjną technikę laboratoryjną wykorzystującą jaja kurze, zastępując je komórkami pochodzenia owadziego. Kolejną z zalet jest aseptyczność procesu pozwalająca na stworzenie bardzo bezpiecznych preparatów. Najważniejsza jednak jest możliwość szybkiej odpowiedzi na pojawiające się nowe serotypy wirusa. Szczepionka VLP może być opracowana w ciągu kilku tygodni po odkryciu nowego serotypu wirusa, po opublikowaniu jego sekwencji DNA przez instytucje rządową. Dzięki wykorzystaniu owadzich komórek cały proces produkcji szczepionki VLP trwa trzy dni.