Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Negatywne nastawienie społeczne do zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym
21.12.2007
Większość konsumentów nie uważa za wskazane stosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym – wykazują wyniki badań społecznych przeprowadzonych przez ośrodek w Niemczech (The German Federal Institute for Risk Assessment – BfR).
Społeczeństwo jest bardziej skłonne ufać informacjom udzielanym przez grupy i organizacje konsumenckie, niż pochodzącym od polityków i biznesmenów.

Nanotechnologia jest terminem odnoszącym się do kontroli materii na poziomie atomowo-molekularnym w skali od 1 do 100 nm. Mimo że nadal znajduje się w początkowej fazie rozwoju, już teraz ocenia się wartość rynku produktów z nią związanych na 7 miliardów dolarów. Według niektórych prognoz, może on osiągnąć oszałamiającą wartość 20 miliardów dolarów przed rokiem 2020. Dotychczas nanotechnologia znalazła zastosowanie między innymi w przemyśle spożywczym oraz w zakresie technologii pakowania. Europejska Komisja do Spraw Bezpieczeństwa Żywności bada zagadnienie zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym pod kątem uzyskania naukowego potwierdzenia jego bezpieczeństwa.

Badanie zlecone przez BfR wykazało, że 69 % respondentów jest przeciwko nanododatkom w przyprawach (stosowanym aby zapobiec tworzeniu się grudek). 84 % badanych zdecydowanie odrzuciło ideę przedłużania atrakcyjnego wyglądu żywności przez użycie nanomolekuł. Wyniki są znaczące, ponieważ dla przemysłu spożywczego niezwykle istotne jest ominięcie błędów popełnionych w przypadku wprowadzania GMO. Silny sprzeciw i nieustający brak przekonania o bezpieczeństwie GMO jest nadal wyrażany przez dużą grupę konsumentów oraz organizacje zajmujące się sprawami środowiska.

"Zaobserwowano raczej emocjonalne niż racjonalne, oparte na faktach podejście przy ocenianiu nanotechnologii i produktów z nią zwiazanych" ocenia dyrektor BfR, profesor Andreas Hensel.

Co więcej, konsumenci mieli poczucie, że najbardziej wiarygodne informacje mogą czerpać od grup konsumenckich, zaś najmniej – od polityków. Brakiem zaufania obdarzyli również środowiska biznesowe. Za znaczący może zostać uznany fakt, że konsumenci nie wyrażali tak zdecydowanego sprzeciwu w kwestii zastosowania nanotechnologii w innych gałęziach przemysłu (niezwiązanych z jedzeniem). Generalnie, 66 % respondentów oceniło, że pozytywny potencjał nanotechnologii przeważa nad związanym z nią ryzykiem i poparło plany dalszego rozwoju tej nauki.

Najwięcej korzyści przewiduje się w medycynie; mimo to najbardziej zdecydowane poparcie respondentów zostało zaobserwowane w dziedzinach, gdzie kontakt konsumenta z nanocząsteczkami byłby najmniejszy. Zastosowanie nanotechnologii w przemyśle pakowania i filtrów słonecznych zostało obdarzone sporym poparciem. Jednak w tym przypadku pytania dotyczącego poparcia dla poprawiania działania kosmetyków innego rodzaju niż przeciwsłoneczne tylko 53 % respondentów nie wyraziło oporu.

Badanie wykazało, że społeczna świadomość związana z biotechnologią jako nauką znacząco wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat. Pełna wersja opisanej sondy społecznej ma zostać opublikowana wiosną 2008.

Źródło: foodnavigator.com
KOMENTARZE
Newsletter