Badanie zlecone przez BfR wykazało, że 69 % respondentów jest przeciwko nanododatkom w przyprawach (stosowanym aby zapobiec tworzeniu się grudek). 84 % badanych zdecydowanie odrzuciło ideę przedłużania atrakcyjnego wyglądu żywności przez użycie nanomolekuł. Wyniki są znaczące, ponieważ dla przemysłu spożywczego niezwykle istotne jest ominięcie błędów popełnionych w przypadku wprowadzania GMO. Silny sprzeciw i nieustający brak przekonania o bezpieczeństwie GMO jest nadal wyrażany przez dużą grupę konsumentów oraz organizacje zajmujące się sprawami środowiska.
"Zaobserwowano raczej emocjonalne niż racjonalne, oparte na faktach podejście przy ocenianiu nanotechnologii i produktów z nią zwiazanych" ocenia dyrektor BfR, profesor Andreas Hensel.
Co więcej, konsumenci mieli poczucie, że najbardziej wiarygodne informacje mogą czerpać od grup konsumenckich, zaś najmniej – od polityków. Brakiem zaufania obdarzyli również środowiska biznesowe. Za znaczący może zostać uznany fakt, że konsumenci nie wyrażali tak zdecydowanego sprzeciwu w kwestii zastosowania nanotechnologii w innych gałęziach przemysłu (niezwiązanych z jedzeniem). Generalnie, 66 % respondentów oceniło, że pozytywny potencjał nanotechnologii przeważa nad związanym z nią ryzykiem i poparło plany dalszego rozwoju tej nauki.
Najwięcej korzyści przewiduje się w medycynie; mimo to najbardziej zdecydowane poparcie respondentów zostało zaobserwowane w dziedzinach, gdzie kontakt konsumenta z nanocząsteczkami byłby najmniejszy. Zastosowanie nanotechnologii w przemyśle pakowania i filtrów słonecznych zostało obdarzone sporym poparciem. Jednak w tym przypadku pytania dotyczącego poparcia dla poprawiania działania kosmetyków innego rodzaju niż przeciwsłoneczne tylko 53 % respondentów nie wyraziło oporu.
Badanie wykazało, że społeczna świadomość związana z biotechnologią jako nauką znacząco wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat. Pełna wersja opisanej sondy społecznej ma zostać opublikowana wiosną 2008.
Źródło: foodnavigator.com
KOMENTARZE