Modelowanie sieci powiązań między genami pozwoli na identyfikację kolejnych protoonkogenów
18.10.2007
Wiele genów związanych z nowotworami czeka na identyfikację. Pozwoli to na wyjaśnienie podłoża genetycznego wielu nowotworów.

Lepsze zrozumienie w tym obszarze jest potrzebne także po to, by określić, jak mutacje w genach powodują zaburzenie w funkcjonalnych białkach w kontekście szlaków wewnątrzkomórkowych. Pujana i wsp. w Nature Genetics użyli sieciowego modelowania do zidentyfikowania genów potencjalnie związanych ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka piersi. począwszy od czterech znanych genów kodujących supresorowe w stosunku do nowotworu białka, skonstruowali profil ekspresji genów na który składały się dane dotyczące funkcjonalnych genów i białek z różnych gatunków. uzyskali w ten sposób sieć zawierającą 118 genów połączonych około 860 funkcjonalnymi zależnościami. Siec ta pokazuje wyższą zależność niż się spodziewano, a to sugeruje że składowe tej sieci funkcjonują we wzajemnych zależnościach biologicznych. Jedna ze składowych tej sieci - gen HMMR, kodujący podjednostkę centrosomu, której zmiany były już wcześniej łączone z rozwojem raka piersi - gen BRCA1. Dwa badania nad prewalencja nowotworu i występowaniem określonego locus genu HMMR wskazują, że jest on powiązany z tym typem nowotworu. Odkryta przez autorów siec modelowanych zależności może posłużyć do wykrywania kolejnych białek związanych z nowotworami.

Źródło: Nature Genetics