Lit może chronić przed chorobą Alzheimera
02.08.2004
Lit, powszechny w leczeniu depresji maniakalnej, może również pomóc w zapobieganiu przed chorobą Alzheimera. Pacjenci, którzy brali lek w celu stabilizacji ich zmiany nastroju są mniej podatni na uleganie demencji, wskazują badania.
Przez ostatnie 30 lat lit był używany do kontroli huśtawek nastrojów pacjentów z depresją maniakalną. Jednak w ostatniej dekadzie lepsze zrozumienie mechanizmu działania leku, rozszerzyło pole jego działania. Obecnie naukowcy uważają, iż prosta sól może spowolnić progres degeneracyjnych dolegliwości mózgu, takich jak choroba Huntingtona czy Alzheimera. Paula Nunes i jej koledzy z Uniwersytetu Sao Paulo, przebadali 74 starszych ludzi z depresją maniakalną. Cztery procent z nich, biorących lit miało chorobę Alzheimeraw porównaniu z 21 % pacjentów nie zażywających leku. Badacze sądzą, że terapia litowa może obniżać ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Badania zostały przeprowadzone na zbyt małej liczbie osób, by móc wyciągać wnioski, jednak wyniki badań budzą wiele nadziei. Desperacko poszukuje się terapii na Alzheimera, który dotyka około 18 mln ludzi na świecie. Takeshi Ishihara i koledzy z Uniwersytetu Okayama w Japonii badali skuteczność leczenia litem na myszach. Spaghetti - podobne włókna ( ang. tangles ) białka tau, które wzmacniają wnętrze komórek, utrudniają im pracę. Kiedy myszy z włóknami były leczone litem przez pięć miesięcy, poziom tau w mózgu dramatycznie spadł. Zespół uważa, że lit działa poprzez blokowanie akcji enzymu zwanego GSK-3, który przyczynia się do powstawania nieprawidłowej formy białka. Lit może zapobiegać temu procesowi. Lek pomaga również pozbyć się mózgowi szczurów odłogów nierozpuszczalnego białka, które rozwijają się wokół neuronów, utrudniając przekazywanie sygnałów. Lit inhibuje GSK-3 zatrzymując liczbę białka i proces „obrastania” neuronu.