Genetyka a kształt i rozmiar owoców
19.03.2008
Identyfikacja genu kontrolującego rozmiar pomidorów pozwala na dokładniejszą analizę mechanizmu rozwoju rośliny, a być może możliwość regulowania rozmiaru i kształty owoców w przyszłości.

Naukowcy ze Stanów sklonowali gen SUN, któremu przypisuje się istotną rolę w formowaniu się owoców o wydłużonym kształcie, wywodzących się od niewielkiego, okrągłego rosnącego dziko w naturze przodka. Gen SUN zawiera także informację kodującą grupę stosunkowo niedawno odkrytych białek roślinnych IQD12.

"Próbujemy zrozumieć, jaki rodzaj genów spowodował ogromny wzrost rozmiaru owoców i zróżnicowanie ich kształtu po tym, jak pomidory zostały udomowione" – podsumowuje Esther van der Knaap, lider badań prowadzonych przez Ohio State University.

Wyniki badań opublikowane zostały 14 Marca w “Science”.

Nazwa genu SUN pochodzi od nazwy odmiany pomidora Sun 1642, posiadającego owalny kształt ze spiczastym końcem. Po zidentyfikowaniu genu grupa naukowa przeprowadziła kilka eksperymentów transformacji roślinnych. Wykazały one, że jeśli gen zostanie wprowadzony do dzikiego szczepu pomidora z okrągłymi owocami efektem jest znaczące wydłużenie ich kształtu. Jeśli gen zostanie z kolei usunięty z rośliny wydającej wydłużone owoce ich kształt zmienia się na okrągły, jak w przypadku dzikiej odmiany.

Odkrycie wydaje się być obiecujące z punktu widzenia przyszłościowych badań nad zwiększeniem rozmiaru owoców i warzyw, a także zmieniania ich kształtu.

Źródło: foodnavigator.com