Cząsteczka zwalczająca SARS
01.08.2007
Yuan-Ping Pang – biofizyk z Mayo Clinic w Rochester (Minnesota) oraz jego współpracownicy znaleźli cząsteczkę, która zapobiega namnażaniu się wirusa SARS.

Naukowcy postanowili opatentować swój wynalazek.
Pierwszy przypadek zachorowania na SARS odnotowano w 2002 roku. SARS (ang. Severe Acute Respiratory Syndrome) – zespół ostrej ciężkiej niewydolności oddechowej to rodzaj nietypowego zapalenia płuc, które jest wywoływane przez wirusa o nazwie SARS. Stosowanie powszechnie znanych leków przeciwwirusowych w leczeniu tej choroby niestety nie zawsze przynosi rezultaty.
Wirus rozmnaża się, produkując enzym – chymotrypsyno podobną protezę cysteinową (CCP), która katalizuje tworzenie niektórych elementów składowych wirusa (niezbędnych do jego powielenia). Działanie enzymu może zostać zahamowane przez użycie odpowiedniego inhibitora. Naukowcy z Minnesoty określili przy pomocy komputera kształt CCP, a następnie zaczęli szukać w bazach danych cząsteczki o takiej strukturze, by mogła ona hamować CCP. Znaleźli 12 potencjalnych inhibitorów, testowali je na komórkach nerki (pochodzących od małpy) zainfekowanych wirusem SARS. Tym sposobem wyselekcjonowali cząsteczkę nazwaną CS11. Jest ona nietoksyczna dla komórek i zapobiega namnażniu się wirusa. Okazało się, że CS11 jest strukturalnie podobna do Tamiflu – leku stosowanego przeciw ptasiej grypie. Dlatego też naukowcy sugerują, że CS11 może również zostać wykorzystana, by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy.

Źródło.:www.newscientist.com