Zanim jednak zaczniemy promować należy przeprowadzić bardzo dokładna analizę problemu - dlaczego Polscy tak mało piją mleka? Dodatkowo trzeba przeprowadzić szczegółowe analizy spożycia mleka w Polsce, które opisywałyby zachowania konsumentów. Te badania muszą być finansowane ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa i stać się powinny pierwszym etapem tworzenia strategii promocyjnej branży.
Polskiej Izby Mleka w ubiegłym roku prowadziła w tym zakresie badania, które były finansowane m.in. ze środków FPM. Ich wyniki powinny być uwzględnione w opracowaniach strategii.
Strategia promocyjna powinna zawierać elementy promocji, informacji i jakość produktów mleczarskich. Dlatego ważne, by dobre jakościowo produkty, nie zafałszowane, wsparte były znakiem jakości - certyfikatem nadawanym najlepszym. Nad stworzeniem znaku - logo pracować ma zespół powołany z grona uczestników spotkania. Taki znak miałby także zachęcać przetwórców do podnoszenia jakości produkowanych przetworów mlecznych.
Uczestnicy spotkania rozmawiali też na temat FPM, który jest zasilany środkami wpłacanymi przez podmioty skupujące w wysokości 0,1 grosza od kilograma skupionego mleka. Dla porównania w Niemczech i Austrii jest to 0,5 gr/kg, a w USA - jeszcze więcej. Niemniej jednak stwierdzono, że część przedsięwzięć obecnie finansowanych ze środków FPM nie przynosi oczekiwanych efektów, np. finansowanie różnego rodzaju targów w żaden sposób nie przyczynia się do promocji mleka i jego przetworów.
Jest jednak szansa na zmiany, bowiem w tym roku wejdzie w życie ustawa o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych, co może przyczynić się do szybkiego powstawania strategii branży mleczarskiej, a tym samym wydawania środków z FPM zgodnie z przyjętą strategią.
Polska Izba Mleka / Portal Spożywczy
KOMENTARZE