W pierwszym półroczu 2016 r. NEUCA wypracowała 56,8 mln zł zysku netto, czyli o 6% więcej niż przed rokiem. Bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych dynamika wyniku netto grupy wyniosła ponad 4%. NEUCA zrealizowała 52% prognozy finansowej zakładającej zysk netto w 2016 r. na poziomie 110 mln zł bez zdarzeń jednorazowych. Spółka zanotowała istotny wzrost rentowności na poziomie marży brutto, która wyniosła w pierwszym półroczu 10,07% i była wyższa o 0,64 pkt proc. niż w analogicznym okresie w 2015 r. W samym drugim kwartale tego roku marża brutto sięgnęła 10,51% (dla porównania - 9,71% w drugim kwartale 2015 r.). Wyższa marża to w dużej mierze efekt wzrostu znaczenia produktów własnych i znacznego udziału nowych inicjatyw biznesowych w wynikach grupy.
W segmencie produktów własnych NEUCA osiągnęła 12,1 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu 2016 r., czyli o 26% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż do aptek wyniosła 52,9 mln zł, przy 42,7 mln zł w pierwszym półroczu 2015 r. (24% wzrost r/r). NEUCA w pierwszej połowie roku zrealizowała szereg inwestycji w biznesy oferujące usługi dla pacjenta. Od stycznia do lipca zainwestowała w 26 przychodni lekarskich, zwiększając tym samym liczebność sieci przychodni Świat Zdrowia do 48 placówek. W maju spółka wdrożyła urządzenie telemedyczne Diabdis, dedykowane diabetykom. Z kolei w lipcu NEUCA wprowadziła markę Pratia dla firm z segmentu badań klinicznych należących do grupy.
NEUCA w pierwszym półroczu poprawiła swoje wyniki finansowe na wszystkich poziomach rentowności. Istotnym czynnikiem wzrostu wyników jest pozycja grupy na rynku, szczególnie w segmencie aptek niezależnych, które są strategicznymi partnerami spółki. NEUCA odnotowuje wysokie wskaźniki satysfakcji klienta mierzone przez niezależną firmę badawczą IMS Health oraz poszerza zasięg swoich programów partnerskich (Zysk+, Partner+, Regionalne Programy Marketingowe). Na koniec czerwca uczestniczyło w nich ponad 41% wszystkich aptek niezależnych.
Poprawa jakości obsługi oraz pogłębianie relacji z niezależnymi farmaceutami sprzyja umocnieniu pozycji grupy w tym segmencie. W drugim kwartale spółka miała prawie 30% udziałów wśród aptek niezależnych w porównaniu do 27% w analogicznym okresie przed rokiem. Na całym rynku hurtu aptecznego jej udziały w drugim kwartale bieżącego roku wynosiły blisko 28%.
Podstawowe wyniki finansowe przedstawia poniższa tabela:
(mln zł) |
1H2016 |
1H2015 |
zmiana % r/r |
2Q 2016 |
2Q 2015 |
zmiana % r/r |
Przychody ze sprzedaży |
3534,1 |
3583,0 |
-1,4% |
1 675,0 |
1 698,1 |
-1,4% |
zysk brutto ze sprzedaży |
356,0 |
337,9 |
5% |
176,0 |
164,8 |
7% |
EBITDA |
88,9 |
79,1 |
12 % |
36,5 |
33,2 |
10% |
EBIT |
74,0 |
64,7 |
14% |
28,9 |
25,8 |
12% |
wynik netto |
56,8 |
53,6 |
6% |
21,6 |
21,5 |
1% |
Wyniki bez zdarzeń jednorazowych przedstawia z kolei ta tabela:
|
1H 2016 |
1H 2015 |
zmiana % r/r |
2Q 2016 |
2Q 2015 |
zmiana % r/r |
Przychody |
3534,1 |
3583,0 |
-1,4% |
1 675,0 |
1 698,1 |
-1,4% |
zysk brutto ze sprzedaży |
356,0 |
337,9 |
5% |
176,0 |
164,8 |
7% |
EBITDA |
88,9 |
80,1 |
11% |
36,5 |
33,2 |
10% |
EBIT |
74,0 |
65,7 |
13% |
28,9 |
25,8 |
12% |
wynik netto |
56,8 |
54,4 |
4% |
21,6 |
21,5 |
1% |
Jednym z fundamentów budowy wyniku finansowego i rentowności jest również segment produktów własnych. Obecnie ich udział w łącznym zysku netto grupy to ponad 20%. W pierwszym półroczu trwały prace, związane z optymalizacją portfolio oraz zwiększeniem rotacji produktów w aptekach. W efekcie przychody ze sprzedaży z tego obszaru w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosły o 24% do blisko 53 mln zł, przy jednoczesnym planowanym wyhamowaniu dynamiki nowych wdrożeń.
W pierwszej połowie roku NEUCA wiele uwagi poświeciła inwestycjom w biznesy zorientowane na pacjenta. Od początku roku liczba przychodni powiększyła się o 26 placówek. Obecnie jest ich 48 i obsługują one już blisko 107 tysięcy pacjentów w siedmiu województwach.
Z kolei w maju grupa wprowadziła na rynek innowacyjne urządzenie Diabdis, dedykowane diabetykom. Nowe rozwiązanie działające w systemie telemedycznym spotkało się z pozytywnym odbiorem wśród pacjentów. Do lipca zarejestrowanych w systemie było ponad 700 pacjentów.
- Nowe biznesy mają długoterminową perspektywę i ich wyraźnego udziału w budowę wyniku wartości grupy oczekujemy dopiero za kilka lat. Jednak już dziś widzimy pozytywny wpływ we wzroście marży brutto wyniku przychodni lekarskich i segmentu badań klinicznych. Znaczącą rolę w zwiększaniu rentowności pełnią produkty własne, które obecnie traktujemy jako podstawowy obszar naszej działalności. Na przykładzie tego segmentu udowodniliśmy, że potrafimy rozwijać nowe inicjatywy biznesowe i dzięki nim rozszerzać ofertę dla naszych strategicznych klientów – niezależnych farmaceutów – mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA.
KOMENTARZE