W pierwszym półroczu 2016 r. NEUCA wypracowała 56,8 mln zł zysku netto, czyli o 6% więcej niż przed rokiem. Bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych dynamika wyniku netto grupy wyniosła ponad 4%. NEUCA zrealizowała 52% prognozy finansowej zakładającej zysk netto w 2016 r. na poziomie 110 mln zł bez zdarzeń jednorazowych. Spółka zanotowała istotny wzrost rentowności na poziomie marży brutto, która wyniosła w pierwszym półroczu 10,07% i była wyższa o 0,64 pkt proc. niż w analogicznym okresie w 2015 r. W samym drugim kwartale tego roku marża brutto sięgnęła 10,51% (dla porównania - 9,71% w drugim kwartale 2015 r.). Wyższa marża to w dużej mierze efekt wzrostu znaczenia produktów własnych i znacznego udziału nowych inicjatyw biznesowych w wynikach grupy.
W segmencie produktów własnych NEUCA osiągnęła 12,1 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu 2016 r., czyli o 26% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż do aptek wyniosła 52,9 mln zł, przy 42,7 mln zł w pierwszym półroczu 2015 r. (24% wzrost r/r). NEUCA w pierwszej połowie roku zrealizowała szereg inwestycji w biznesy oferujące usługi dla pacjenta. Od stycznia do lipca zainwestowała w 26 przychodni lekarskich, zwiększając tym samym liczebność sieci przychodni Świat Zdrowia do 48 placówek. W maju spółka wdrożyła urządzenie telemedyczne Diabdis, dedykowane diabetykom. Z kolei w lipcu NEUCA wprowadziła markę Pratia dla firm z segmentu badań klinicznych należących do grupy.
NEUCA w pierwszym półroczu poprawiła swoje wyniki finansowe na wszystkich poziomach rentowności. Istotnym czynnikiem wzrostu wyników jest pozycja grupy na rynku, szczególnie w segmencie aptek niezależnych, które są strategicznymi partnerami spółki. NEUCA odnotowuje wysokie wskaźniki satysfakcji klienta mierzone przez niezależną firmę badawczą IMS Health oraz poszerza zasięg swoich programów partnerskich (Zysk+, Partner+, Regionalne Programy Marketingowe). Na koniec czerwca uczestniczyło w nich ponad 41% wszystkich aptek niezależnych.

Poprawa jakości obsługi oraz pogłębianie relacji z niezależnymi farmaceutami sprzyja umocnieniu pozycji grupy w tym segmencie. W drugim kwartale spółka miała prawie 30% udziałów wśród aptek niezależnych w porównaniu do 27% w analogicznym okresie przed rokiem. Na całym rynku hurtu aptecznego jej udziały w drugim kwartale bieżącego roku wynosiły blisko 28%.
Podstawowe wyniki finansowe przedstawia poniższa tabela:
| 
			 (mln zł)  | 
			
			 1H2016  | 
			
			 1H2015  | 
			
			 zmiana % r/r  | 
			
			 2Q 2016  | 
			
			 2Q 2015  | 
			
			 zmiana % r/r  | 
		
| 
			 Przychody ze sprzedaży  | 
			
			 3534,1  | 
			
			 3583,0  | 
			
			 -1,4%  | 
			
			 1 675,0  | 
			
			 1 698,1  | 
			
			 -1,4%  | 
		
| 
			 zysk brutto ze sprzedaży  | 
			
			 356,0  | 
			
			 337,9  | 
			
			 5%  | 
			
			 176,0  | 
			
			 164,8  | 
			
			 7%  | 
		
| 
			 EBITDA  | 
			
			 88,9  | 
			
			 79,1  | 
			
			 12 %  | 
			
			 36,5  | 
			
			 33,2  | 
			
			 10%  | 
		
| 
			 EBIT  | 
			
			 74,0  | 
			
			 64,7  | 
			
			 14%  | 
			
			 28,9  | 
			
			 25,8  | 
			
			 12%  | 
		
| 
			 wynik netto  | 
			
			 56,8  | 
			
			 53,6  | 
			
			 6%  | 
			
			 21,6  | 
			
			 21,5  | 
			
			 1%  | 
		
Wyniki bez zdarzeń jednorazowych przedstawia z kolei ta tabela:
| 
			 
  | 
			
			 1H 2016  | 
			
			 1H 2015  | 
			
			 zmiana % r/r  | 
			
			 2Q 2016  | 
			
			 2Q 2015  | 
			
			 zmiana % r/r  | 
		
| 
			 Przychody  | 
			
			 3534,1  | 
			
			 3583,0  | 
			
			 -1,4%  | 
			
			 1 675,0  | 
			
			 1 698,1  | 
			
			 -1,4%  | 
		
| 
			 zysk brutto ze sprzedaży  | 
			
			 356,0  | 
			
			 337,9  | 
			
			 5%  | 
			
			 176,0  | 
			
			 164,8  | 
			
			 7%  | 
		
| 
			 EBITDA  | 
			
			 88,9  | 
			
			 80,1  | 
			
			 11%  | 
			
			 36,5  | 
			
			 33,2  | 
			
			 10%  | 
		
| 
			 EBIT  | 
			
			 74,0  | 
			
			 65,7  | 
			
			 13%  | 
			
			 28,9  | 
			
			 25,8  | 
			
			 12%  | 
		
| 
			 wynik netto  | 
			
			 56,8  | 
			
			 54,4  | 
			
			 4%  | 
			
			 21,6  | 
			
			 21,5  | 
			
			 1%  | 
		
Jednym z fundamentów budowy wyniku finansowego i rentowności jest również segment produktów własnych. Obecnie ich udział w łącznym zysku netto grupy to ponad 20%. W pierwszym półroczu trwały prace, związane z optymalizacją portfolio oraz zwiększeniem rotacji produktów w aptekach. W efekcie przychody ze sprzedaży z tego obszaru w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosły o 24% do blisko 53 mln zł, przy jednoczesnym planowanym wyhamowaniu dynamiki nowych wdrożeń.
W pierwszej połowie roku NEUCA wiele uwagi poświeciła inwestycjom w biznesy zorientowane na pacjenta. Od początku roku liczba przychodni powiększyła się o 26 placówek. Obecnie jest ich 48 i obsługują one już blisko 107 tysięcy pacjentów w siedmiu województwach.
Z kolei w maju grupa wprowadziła na rynek innowacyjne urządzenie Diabdis, dedykowane diabetykom. Nowe rozwiązanie działające w systemie telemedycznym spotkało się z pozytywnym odbiorem wśród pacjentów. Do lipca zarejestrowanych w systemie było ponad 700 pacjentów.
- Nowe biznesy mają długoterminową perspektywę i ich wyraźnego udziału w budowę wyniku wartości grupy oczekujemy dopiero za kilka lat. Jednak już dziś widzimy pozytywny wpływ we wzroście marży brutto wyniku przychodni lekarskich i segmentu badań klinicznych. Znaczącą rolę w zwiększaniu rentowności pełnią produkty własne, które obecnie traktujemy jako podstawowy obszar naszej działalności. Na przykładzie tego segmentu udowodniliśmy, że potrafimy rozwijać nowe inicjatywy biznesowe i dzięki nim rozszerzać ofertę dla naszych strategicznych klientów – niezależnych farmaceutów – mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA. 

KOMENTARZE