NEUCA aktywnie pracowała nad umocnieniem pozycji rynkowej, szczególnie wśrod aptek niezależnych. W całym 2018 r. w tym segmencie NEUCA osiągnęła 31,5% udziałów. Relacje z farmaceutami grupa buduje poprzez ciągłą pracę nad satysfakcją kleinta. NEUCA od kilku lat jest najlepsza wśród największych dystrybutorów we wszystkich badanych obszarach satysfakcji klienta. Dodatkowo w ubiegłym roku spółka osiągnęła najwyższy poziom NPS ze wszystkich dystrybutorów farmaceutyków, co oznacza, że jest najchętniej polecanym dostawcą leków w Polsce.
Duży wpływ na jakość współpracy z farmaceutami mają programy apteczne i rynkowe aktywności. Na koniec grudnia 2018 r. uczestniczyło w nich ponad 5700 aptek (59% aptek niezależnych w kraju). Łącznie ponad 1970 aptek (w tym 852 z Partner+) korzysta z zaawansowanych programów NEUCA. Apteki w programach Partner+, IPRA i Zysk+ stanowią już 20% aptek niezależnych w Polsce.
Produkty własne w górę
Rosnącą popularnością wśród niezależnych farmaceutów cieszą się również produkty własne. Przychody ze sprzedaży produktów pod marką Apteo, Genoptim i Cera+ do aptek zwiększyły się w 2018 r. o 16% r/r do 137,8 mln zł, a zysk netto w tym segmencie wzrósł o19% r/r do 26,7 mln zł. Coraz większą rolę w portfolio Grupy NEUCA odgrywa marka Genoptim, skupiająca najbardziej marżową grupę produktów.
Rosnąca sieć przychodni i perspektywiczne badania kliniczne
NEUCA skutecznie rozwija działalności w segmencie przychodni, badań klinicznych i telemedycyny, który w ub.r. znacząco zwiększył skalę biznesu i przekroczył próg rentowności. W 2018 r. sieć przychodni lekarskich Świat Zdrowia liczyła 69 placówek z dostępem do 155 tys. pacjentów w całym kraju. Przychodnie lekarskie odpowiadały również za największą część przychodów – blisko 70% całego segmentu pacjenckiego.
NEUCA wzmocniła też obszar badań klinicznych, nabywając w październiku Małopolskie Centrum Medyczne (MCM), wyspecjalizowane w dziedzinie hematoonkologii. MCM jest największym pojedynczym ośrodkiem badań klinicznych w Polsce i zarazem dziesiątą tego typu placówką w strukturach Grupy NEUCA. Za poprawę wyników tych biznesów odpowiadał skokowy wzrost kontraktów w segmecie SMO oraz inwestycje w nowe ośrodki badań klinicznych.
– Ubiegły rok był okresem pełnym wyzwań związanych m.in. z koniecznością dostosowania się do nowych przepisów prawnych oraz rosnących kosztów wynagrodzeń. Dzięki konsekwencji w realizacji naszej strategii wsparcia niezależnych farmaceutów osiągnęliśmy sukces, jakim jest trwała pozycja lidera rynkowego oraz status najchętniej polecanego dostawcy leków w Polsce, czego wyrazem jest najwyższy wskaźnik NPS w branży. Koncentracja na kliencie, praca nad jakością serwisu i ofertą, daje nam pozycję w branży, która pozwala poprawiać wyniki finansowe. Dzięki rosnącym zyskom możemy zwiększać dywidendę na akcje, która w tym roku wzrośnie o ponad 15%. Stale inwestujemy w rozwój zarówno w naszym podstawowym obszarze działalności, gdzie otworzyliśmy nowoczesne centrum dystrybucji, jak i w nowych projektach kierowanych do pacjenta. Nasza aktywność w tym zakresie stanowi solidny fundament do wzrostów wyników w tym i kolejnych latach – powiedział Piotr Sucharski, Prezes NEUCA.
KOMENTARZE