Konsumpcja mleka a poziom glukozy we krwi
Jak wygląda Twoje śniadanie? Czy wypijasz szklankę mleka lub spożywasz je z płatkami? Jeśli nie, powinieneś to zmienić, ponieważ zgodnie z nowym badaniem zespołu naukowców z Human Nutraceutical Research Unit na Uniwersytecie w Guelph oraz we współpracy z University of Toronto, zmiana w rutynie śniadaniowej może przynieść korzyści w leczeniu cukrzycy typu II.

Naukowcy zbadali wpływ spożywania wysokoprocentowego mleka podczas śniadania na poziom glukozy we krwi i uczucie sytości po śniadaniu i po drugim posiłku. Okazało się, że mleko spożywane z płatkami śniadaniowymi zmniejszało poposiłkowe stężenie glukozy we krwi w porównaniu do samej wody, a wysokie stężenie białka mleka zmniejszało poposiłkowe stężenie glukozy we krwi w porównaniu z normalnym stężeniem białka mleka. Spożycie wysokobiałkowych produktów również zmniejszyło apetyt po drugim posiłku w porównaniu z odpowiednikiem o niskiej zawartości białka.

Choroby metaboliczne z roku na rok stanowią coraz większy problem na całym świecie, a cukrzyca typu 2 oraz otyłość są głównymi problemami w zakresie ludzkiego zdrowia. W związku z tym pojawia się impuls do opracowania strategii dietetycznych dotyczących zmniejszania ryzyka i przebiegu otyłości, a także cukrzycy, w celu zadbania konsumentów o ich własne zdrowie.

W tym randomowym, kontrolowanym badaniu z podwójną próbą ślepą, zespół zbadał wpływ zwiększonego stężenia białka oraz zwiększenia udziału białka serwatkowego w mleku spożywanym z wysokowęglowodanowymi płatkami śniadaniowymi na stężenie glukozy we krwi, uczucie sytości, a co za tym idzie – spożywaniu pokarmu w późniejszym czasie w ciągu dnia. Trawienie białek, a konkretnie serwatki i kazeiny naturalnie obecnych w mleku, uwalnia hormony żołądkowe, które spowalniają trawienie, zwiększając przy tym uczucie pełności. Trawiąc białko serwatkowe szybciej osiągamy ten efekt, podczas gdy białka kazeinowe dają bardziej długotrwały rezultat.

Zespół, zwiększając zawartość białka serwatkowego podczas śniadania, zauważył jedynie niewielką różnicę w spożyciu pokarmu w porze obiadowej. Okazało się, że mleko spożyte podczas wysokowęglowodanowego śniadania obniżyło poziom glukozy we krwi także po drugim śniadaniu/obiedzie (lunchu), a mleko wysokobiałkowe dawało znacznie większy efekt. Ten produkt mleczny o zwiększonych proporcjach białka serwatkowego miał niewielki wpływ na stężenie glukozy we krwi przed posiłkiem, osiągając większy spadek niż w przypadku zwykłego mleka. Badanie to potwierdza znaczenie mleka w czasie naszego śniadania, a jego szczególnymi zaletami są wspomaganie wolniejszego trawienia węglowodanów i pomoc w utrzymaniu niższego poziomu cukru we krwi. Dietetycy zawsze podkreślali jak ważnym posiłkiem w ciągu dnia jest nasze śniadanie, a to badanie powinno tym bardziej zachęcić konsumentów do włączenia mleka do swojego pierwszego posiłku w ciągu dnia.

B. Kung, G.H. Anderson, S. Paré, A.J. Tucker, S. Vien, A.J. Wright, H.D. Goff. Effect of milk protein intake and casein-to-whey ratio in breakfast meals on postprandial glucose, satiety ratings, and subsequent meal intake. Journal of Dairy Science, 2018.