Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
FDA sprawdzi, jak social media wpływają na wybory lekowe konsumentów
Paulina Skiba, 20.02.2020 , Tagi: instagram, fda
FDA sprawdzi, jak social media wpływają na wybory lekowe konsumentów

Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) postanowiła sprawdzić, jak media społecznościowe wpływają na postrzeganie przez konsumentów rynku leków. W tym celu agencja realizuje dwa badania – jedno skoncentrowane na influencerach działających na Instagramie, drugie skupia się na analizowaniu wpływu reklam kierowanych bezpośrednio do konsumenta (DTC).

 

 

Zaproponowane przez FDA badanie ma na celu sprawdzenie, czy podanie przez influencera informacji o wynagrodzeniu za publikację ma wpływ na sposób jej odbioru przez czytelnika. FDA zamierza zbadać grupę celebrytów, lekarzy, pacjentów i influencerów. W jednym z badań agencja zrekrutuje grupę 698 osób, które obserwują na Instagramie wybranych influencerów o zasięgu ponad 500 tys. obserwatorów. Materiałem do badań będzie reklama fikcyjnego produktu na endometriozę. W ramach badania wykorzystane zostaną komunikaty „reklama płatna”, „materiał sponsorowany” oraz treści bez oznaczenia.

W 2015 r. Kim Kardashian otrzymała list ostrzegawczy od FDA. Celebrytka na swoim instagramowym profilu opublikowała reklamę leku Diclegis, który stosowany jest przy nudnościach i wymiotach występujących podczas ciąży. Jak wskazywała, stosowanie medykamentu zalecił jej lekarz, a samo zażywanie leku jest bezpieczne dla dziecka. FDA w swoim liście wyraziła zaniepokojenie brakiem w poście jakichkolwiek informacji o bezpiecznym użytkowaniu leku. Pismo w tej sprawie agencja wystosowała również do firmy Duchesnay, producenta leku. Agencja interweniowała w sprawie niepełnych komunikatów reklamowych już w 2013 r. Wystosowała wtedy pismo dotyczące aktywności reklamowej Duchesnay, w której brakowało informacji o ryzykach związanych z przyjmowaniem leku. Post Kim Kardashian został ostatecznie usunięty z Instagrama, zanim jednak zniknął, zebrał 450 tys. lajków. Tymczasem zainteresowanie lekiem wzrosło o pięćset razy w ciągu miesiąca, w którym post został opublikowany w sieci.

Tego typu sprawy budzą zainteresowanie agencji od dłuższego czasu. W 2019 r. FDA i Federalna Komisja Handlu ścigały firmy dystrybuujące e-papierosy za niewłaściwe reklamowanie swoich produktów za pośrednictwem Facebooka, Twittera i innych kanałów komunikacji. Listy z ostrzeżeniem otrzymały wtedy cztery firmy (Solace Vapor, Hype Zity Vapors, Humble Juice, Artist Liquid Labs).

Źródła

fda.gov

biospace.com

KOMENTARZE
Newsletter