Antybiotyki, które zmuszają bakterie do samobójstwa
07.11.2012

Silne antybiotyki, które zatrzymują wzrost szkodliwych bakterii poprzez inhibicję wytwarzania białek, być może nie hamują całkowicie procesu translacji. Powstałe w ten sposób białka, produkowane przez patogeny, prawdopodobnie działają negatywnie na nie same powodując ich śmierć.

Odkrycia dokonane przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Illinois wyjaśniają, jak działają antybiotyki i jak wiedza ta może pomóc w badaniach nad nowymi lekami. Informacje te mogą być również przydatne w celu poprawy terapii antybiotykowej lekami już istniejącymi. Wyniki opisywanych badań zostały opublikowane w październiku w czasopiśmie Cell.

Wśród najbardziej kompleksowej maszynerii w komórce znajdują się rybosomy. Są one odpowiedzialne za masowe wytwarzanie wszystkich białek niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek. Według Alexandra Mankina, profesora i dyrektora UIC Center for Pharmaceutical Biotechnology, który prowadził badania, rybosomy u bakterii są celem dla wielu ważnych antybiotyków.

Mankin i jego współpracownicy badali proces syntezy białek wewnątrz rybosomu, porównując działanie klasycznych antybiotyków (erytromycyny i azitromycyny) i nowszych leków zwanych ketolidami, które są używane w leczeniu poważnych infekcji.

Nieoczekiwanie, silniejsze leki nie do końca blokowały produkcję białek. Mankin wraz z zespołem badawczym zaobserwowali, że ketolidy, nazywane często lepszymi antybiotykami, pozwalają na produkcję większej ilości białek niż starsze, mniej wydajne leki. Niecałkowite zablokowanie produkcji białek przez bakterie może zatem być bardziej szkodliwe dla nich samych niż całkowite uniemożliwienie produkcji protein. Odkrycia te mogą wskazywać drogę do wytwarzania lepszych, bardziej skutecznych terapii antybiotycznych.

Jeśli substancja chemiczna może być zaprojektowana tak, żeby przyłączać się do ludzkich rybosomów i pozwalać im na produkcję dobrych białek, nie tych złych, jak mutanty enzymów lub białek promujących powstawanie nowotworu, to wówczas takie leki mogą leczyć wiele ludzkich dolegliwości” mówi Alexander Mankin.

Anna Byczkowska