Naukowcy wielu różnych narodowości, tworzący Social Science Genetics Consortium (SSGAC), zgromadzili dane pochodzące od 125 tysięcy osób z całego świata: kilkunastu krajów europejskich, a także z Australii i USA. Dane te dotyczyły poziomu wykształcenia, uwzględniającego liczbę ukończonych lat nauki, zdobyte tytuły. Ze względu na fakt prowadzenia badań w wielu krajach świata, o różnym średnim poziomie wykształcenia, różnych warunkach i systemach edukacji, zastosowano specjalną skalę, dzięki której uzyskano wystandaryzowaną miarę poziomu wykształcenia uczestników. W oparciu o zgromadzone i ujednolicone dane, prowadzono poszukiwanie i analizy zależności pomiędzy osiągnięciami edukacyjnymi a różnymi wariantami genetycznymi.
Naukowcy SSGAC analizowali zmienność genetyczną w postaci polimorfizmów jedno‑nukleotydowych (ang. single nucleotide polymorphism, SNP). Badania pozwoliły ostatecznie wyciągnąć wniosek, że około 2% zdolności edukacyjnych można tłumaczyć występowaniem poszczególnych wariantów genetycznych, przy czym liczba ta mogłaby okazać się większa przy odpowiednio zwiększonej ilości danych.
W przedsięwzięciu naukowców SSGAC dane pochodziły od dziesięciokrotnie większej próby uczestników niż miało to miejsce dotąd w podobnych badaniach zależności genetyczno‑socjologicznych. Należy przy tym zaznaczyć, że tak subtelny wpływ zmienności genetycznej w postaci SNP może zostać zbadany tylko w bardzo dużych grupach – przy standardowej grupie 100-10 000 uczestników nie udałoby się w ogóle określić zależności.
Naukowcy podkreślają, że wyniki ich badań nie są odkryciem „genu wykształcenia”, jednak stanowią ważny krok w kierunku zbadania pełnej sieci zależności genetycznych i socjologicznych, które decydują o poziomie wykształcenia.
Ewa Sankowska
źródło:
www.sciencedaily.com
KOMENTARZE