Uniwersytet w Oksfordzie i Selvita pracują nad rozwojem potencjalnych terapii choroby Parkinsona

Pomimo że choroba Parkinsona jest drugą pod względem częstości występowania chorobą neurodegeneracyjną, dotykającą ok. 7 mln ludzi na całym świecie, aktualnie dla pacjentów dostępne są wyłącznie terapie objawowe. Tymczasem Uniwersytet w Oksfordzie i Selvita, jedna z największych w Europie firm typu CRO (z ang. Contract Research Organization), ogłosiły właśnie zawarcie zintegrowanej współpracy w zakresie opracowywania nowych schematów leczenia tej jednostki chorobowej.

Na poziomie molekularnym choroba Parkinsona spowodowana jest narastającą produkcją niewielkiego białka zwanego alfa-synukleiną, które podlega agregacji wewnątrz wrażliwych neuronów. Niewystarczająca zdolność komórek neuronowych do sprawnego usuwania agregatów może prowadzić do obumierania tych komórek i pojawienia się charakterystycznych objawów choroby. Prof. George Tofaris i jego zespół z Uniwersytetu w Oksfordzie zidentyfikowali kluczowe czynniki odpowiedzialne za usuwanie białek uczestniczących w procesie agregacji alfa-synukleiny, które mogą być wykorzystane jako cele molekularne w trakcie prac nad odkryciem leków wpływających na przebieg choroby.

Wykorzystując doświadczenie Selvity w zakresie degradacji białek oraz neurobiologii, prof. Tofaris i jego zespół odkryli, we współpracy z badaczami z Selvity, obiecujące związki prototypowe, które skutecznie promują usuwanie agregatów alfa-synukleiny. Projekt jest aktualnie kontynuowany, a prowadzone prace badawcze mają na celu poprawę właściwości farmakologicznych i skuteczności opracowywanych związków. – Istnieją obszerne dowody z zakresu genetyki i patologii, które wskazują na to, że agregaty alfa-synukleiny są przyczyną choroby Parkinsona. Z tego też powodu wspomaganie zdolności komórek nerwowych do pozbywania się tych agregatów jest racjonalną strategią terapeutyczną w tej grupie chorób – komentuje prof. George Tofaris z Neurology and Translational Neuroscience na Uniwersytecie w Oxfordzie. – Połączenie doświadczenia Selvity w obszarze odkrywania leków ze światowej klasy innowacyjnymi badaniami prowadzonymi na Uniwersytecie w Oxfordzie przez prof. Tofarisa sprawiają, że ta współpraca ma ogromny potencjał, aby stać się odpowiedzią na istniejące, niezaspokojone potrzeby medyczne w obszarze leczenia choroby Parkinsona. Jesteśmy podekscytowani, mogąc kontynuować współpracę z Profesorem i jego zespołem – dodaje Edyta Jaworska, Vice President Sales, Drug Discovery Europe and Asia w Selvicie.

Fot. Materiały prasowe Selvita