Ulepszony test w diagnostyce raka wątroby
09.08.2007
Naukowcy z VIB (The Flanders Institute for Biotechnology), związani z Uniwersytetem Gent w Belgii, przy współpracy z ośrodkami badawczymi w Pekinie i Szanghaju w Chinach, stworzyli nowy test wykrywający raka wątroby w jego wczesnym stadium. Jedynym materiałem potrzebnym do zdiagnozowania nowotworu jest niewielka ilość krwi. Nowy test pozwala wykryć chorobę w ponad połowie przypadków, w których nie można było jej jednoznacznie stwierdzić przy użyciu dotychczas dostępnych metod.
Poprzez analizę próbek pobranych od pacjentów z Chin stwierdzono, że obecność dwóch reszt cukrowych na powierzchni białek krwi zmienia się w zależności od stadium raka wątroby. Ponadto zauważono korelację między poziomem takich charakterystycznych znaczników a rozmiarem guza. Zastosowanie metody określającej liczbę tych cząsteczek pozwoliła naukowcom postawić właściwą diagnozę w ponad 70% przypadków zachorowań.
Rak wątroby jest najczęstszą przyczyną śmierci w Azji i Afryce. W Chinach około 500 tysięcy ludzi rocznie umiera właśnie z powodu tej choroby. Możliwość wykrywania tego nowotworu we wczesnym stadium stworzy szansę szybkiego zastosowania odpowiedniej terapii i wyleczenia tysięcy ludzi na całym świecie.
Każdy zainteresowany może zadać pytanie dotyczące nowego testu naukowcom z VIB, pisząc na adres mailowy patienteninfo@vib.be.

VIB, The Flanders Institute for Biotechnology, Belgium