Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Tajniki efektywnej nauki!
Tajniki efektywnej nauki!
Czerwiec i lipiec to czas, kiedy studenci przeżywają istny koszmar – sesję! Przyswajają wiedzę i kują na potęgę. No właśnie, ale czy wiecie w jaki sposób ułatwić sobie ten proces? Wystarczy, że zastosujecie kilka prostych trików, które znacznie przyspieszą czas nauki, a także sprawią, że przyswajany materiał nie będzie udręką i zostanie w głowie na dłużej.

 

 

1. Zmień nastawienie – jeśli ilość materiału do opanowania wywołuje u Ciebie drgawki, koniecznie musisz nad tym zapanować. Ciało migdałowate (będące elementem mózgu) jest odpowiedzialne za zdolność zapamiętywania. Jednak niestety uaktywnia się także pod wpływem stresu. W efekcie uwalnia się kortyzol, przyczyniający się do kurczenia neuronów, stąd problemy w nauce. Musisz być optymistą, powtarzaj sobie, że dasz radę, zminimalizuj swoje obawy. Przecież to tylko egzamin – każdy student przez to przechodzi, a są znacznie bardziej stresujące sytuacje.

2. Zrób rozpiskę egzaminów i rozplanuj naukę – karteczki i planer to wcale nie taki głupi pomysł, pomoże Ci to rozdzielić materiał i Twój cenny czas.

3. Podczas nauki wyłącz telefon i najlepiej Internet – to tylko bodźce, które Cię rozpraszają, przez co poświęcasz mniej czasu na naukę i wracasz do punktu wyjścia.

4. Uporządkuj przestrzeń wokół siebie – tak na wszelki wypadek, gdyby znów laptop bądź książka, którą tak bardzo chciałeś przeczytać zaczęła Cię rozpraszać.

5. Wietrz pokój i ruszaj się! – tlen to paliwo dla Twojego mózgu, siedzenie nonstop nad książkami nic nie daje, potrzebujesz chwili odpoczynku. Spacer będzie idealnym rozwiązaniem, a jeśli nie potrafisz rozstać się z notatkami, spróbuj nauki na świeżym powietrzu.

6. Sen na koncentrację i odporność – nie zapominaj o nim! Spędzanie całej nocy nad książkami nie przyniesie Ci korzyści. Niedostatek snu zaburza funkcjonowanie 700 genów – odpowiadają one m.in. za przemianę materii, stres, odporność, rytm snu czy pracę serca.

7. Nie pij hektolitrów kawy – kawa jest zdrowa, ale w małych ilościach, w końcu obniża ryzyko pojawienia się depresji u kobiet, Alzheimera, Parkinsona, cukrzycy typu II oraz chorób wątroby. W zbyt dużych dawkach Twoja twarz może poczerwienieć, mięśnie zaczną drgać. Nabawisz się także bólu żołądka i rozchwianej psychiki, a konkretnie: nerwowości, uczucia ciągłego niepokoju, nadmiernej ekscytacji, nieskładnego mówienia, bezsenności, szybkiego i nieregularnego bicia serca, a nawet halucynacji. 

8. Nie zapomnij o zdrowej diecie – Twoimi sprzymierzeńcami będą przede wszystkim: czerwone owoce jagodowe, szpinak i oleje z ryb morskich. Dlaczego? To bomby witamin, które usprawnią koncentrację, a najważniejszy mięsień – mózg – będzie działał sprawniej! Pamiętaj o gorzkiej czekoladzie (minimum 70% zawartości kakao), która jest doskonałym źródłem magnezu (więcej o gorzkiej czekoladzie przeczytasz tutaj). Zapomnij o nadmiarze soli, ciastkach i fast foodach. Im więcej tłuszczy trans w Twojej diecie, tym gorsza pamięć!

9. Odpuść sobie – po całym dniu wkuwania wręcz powinieneś nagrodzić swój mózg za tak ci ężką pracę! Zrelaksuj się, poczytaj książkę, posłuchaj muzyki czy wyjdź z przyjaciółmi. Spotkania towarzyskie podczas sesji wcale nie są zakazane, pamiętaj jednak, aby nie były mocno zakrapiane alkoholem.

10. Stosuj metodę bodźców – jeśli jesteś wzrokowcem rysuj schematy,  zaznaczaj kolorami, rób mapy myśli. Jeśli dominują u Ciebie inne zmysły, takie jak np. węch rozpylaj ulubiony zapach podczas nauki danego materiału – gdy poczujesz daną woń w innej sytuacji, przypomni Ci się materiał, który niedawno przyswoiłeś. Oczywiście wymaga to regularności.

S. Jay Olshansky, profesor zdrowia publicznego na Uniwersytecie Illinois w Chicago, w swoich badaniach dowiódł, że aby dłużej żyć – trzeba się uczyć! :) 

KOMENTARZE
news

<Wrzesień 2018>

pnwtśrczptsbnd
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
7
8
9
10
16
17
19
21
MEDmeetsTECH #6
2018-09-21 do 2018-09-21
22
23
24
Międzynarodowy Kongres Biogospodarki
2018-09-24 do 2018-09-24
28
29
30
Newsletter