Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Społeczne determinanty przedsiębiorczości innowacyjnej
17.03.2008
W grudniu 2007 roku Pentor Research International zrealizował na zlecenie PARP badanie pn. Społeczne determinanty przedsiębiorczości innowacyjnej.
Badanie miało na celu identyfikację i klasyfikację czynników społecznych mających wpływ na innowacyjność małych i średniej wielkości przedsiębiorstw w Polsce. Analizie został poddany wpływ i znaczenie społecznych determinant innowacyjności w kontekście przedsiębiorczości innowacyjnej rozumianej jako tworzenie niszowych przedsiębiorstw, firm typu spin-off itp. oraz inicjowania i – przede wszystkim – efektywnego przeprowadzania procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Badanie obejmowało także teoretyczną analizę zjawiska polegającą na zebraniu i przeanalizowaniu dostępnych informacji i badań na temat społecznych czynników, wpływających na innowacyjność małych i średniej wielkości przedsiębiorstw w Polsce.

Analiza została przeprowadzona z użyciem dostępnych w kraju publikacji, a także z wykorzystaniem międzynarodowych baz danych EBSCO (Academic Search Premier, Business Source Complete, Regional Business News), oraz danych dotyczących sfery zarządzania, ekonomii, polityki gospodarczej. Przeanalizowane zostały także czynniki, które mogą wskazywać na memetyczny charakter zjawiska, przede wszystkim czynniki kulturowe i psychologiczne. Badanie przeprowadzono metodą FGI. Badanie jakościowe umożliwiło dokonanie dokładnej analizy badanego problemu, poznania stosunku, poziomu świadomości zarówno na poziomie racjonalnym, jak i emocjonalnym. Ujawnione w trakcie przeprowadzonych badań jakościowych fakty upoważniają do stwierdzenia, że przedsiębiorców charakteryzuje dosyć wysoki poziom intuicji co do istnienia czynnika zmiany w otoczeniu i związanej z tym konieczności wprowadzenia zmian na poziomie tworzenia strategii i procesów zarządzania w polskiej przedsiębiorczości. Wykazują przy tym jednak ograniczoną zdolność do generowania wprost konkretnych czynników i wskaźników innowacyjności, tak jakby ich ogólny, dosyć dojrzały system rozpoznania faktów nie przekładał się na konkretne sformułowania operacyjne. Można powiedzieć wprost, że wyobrażenie o zarządzaniu zmianą poprzez innowacje przebiega u przedsiębiorców w znacznym stopniu na poziomie konceptualnym (wizji, pomysłów, metafor, możliwości), a nie na poziomie konkretnym (operacyjnym), polegającym na operacjonalizowaniu pomysłów i zamienianiu ich w taktykę działania i konkretne sekwencje procesu decyzyjnego. Ujawniono skłonność do generowania rozbudowanej listy barier i zagrożeń, co należy zestawić z faktem podawania przez przedsiębiorców płaskiej (dwuwymiarowej, bo wskazującej jedynie czynniki społeczne i rynkowe) listy czynników sprzyjających innowacyjności. Można zaryzykować stwierdzenie, że ujawniona tendencja może odkrywać utajone czynniki i bariery społeczne innowacyjności, nie wygenerowane wprost w badaniu (bo nie podlegające wprost zewnętrznej obserwacji), ale prawdopodobnie istniejące: czynniki poznawcze i światopoglądowe, być może uwarunkowane nawet istnieniem skłonności do zachowań tzw. samoutrudnieniowych (ang. handicapping), uwarunkowanych ograniczającym jednostkę (przedsiębiorcę) wpływem oddziaływań społecznych (systemu edukacji, wychowania, modelu kształcenia i stosowanych wzmocnień społecznych, do których należą na przykład nagrody oferowane jednostce przez społeczeństwo za wypracowany przez nią sukces, a nawet samo staranie się o osiągnięcie sukcesu). Jest to wniosek hipotetyczny, który powinien być poddany weryfikacji w ramach badań ilościowych (pomiarów psychologicznych rekonstruujących model umysłowości i strategie decyzyjne przedsiębiorców), co wykracza poza ramy niniejszych badań. Należy podkreślić, że w oparciu o uzyskane dane można stwierdzić także, że polskich przedsiębiorców charakteryzuje znikomy poziom wiedzy na temat działalności jednostek wspierających prace badawczo-rozwojowe. Dominuje poczucie, że służą one głównie własnej korzyści a nie wykonują pracę mogącą posłużyć rozwojowi innowacyjności firm sektora MSP. Sytuacja permanentnej zmiany i globalizacja gospodarki powodują, iż kluczowym zagadnieniem staje się problem rozwoju i permanentnego postępu przedsiębiorstw. Czynnikiem decydującym o jakości i sukcesie tego procesu może decydować proces innowacyjny przedsiębiorstwa, gdyż innowacyjność staje się immanentną cechą wszystkich dziedzin życia społecznego. Poznawanie determinantów tego zjawiska pozwala nie tylko diagnozować aktualny potencjał przedsiębiorstwa, ale także prognozować dynamikę jego rozwoju. Wyniki analiz, poświeconych identyfikacji stymulatorów i inhibitorów innowacyjności mają nie tylko znaczenie teoretyczne, ale są niezbędnym etapem w opracowaniu projektów mających na celu podnoszenie poziomu konkurencyjności firm, branż, sektorów i gospodarki. Ich wartość aplikacyjna powinna przekładać się na wdrazanie konkretnych projektów podnoszenia poziomu kompetencji innowacyjnej przedsiębiorców i podnoszenia wartości kapitałowej przedsiębiorstw. Postawione w postaci tez wnioski podsumowujące, powinny zachęcać do kontynuacji badań nad społecznymi determinantami innowacyjnej przedsiębiorczości, także w ramach paradygmatu adekwatnego dla szerokich badań ilościowych.

Źródło: PI
KOMENTARZE
Newsletter