siRNA w neuroonklogii - publikacja pracy polskich naukowców
14.07.2006
W Cancer Biology & Therapy opublikowano pracę zespołu Prof. Jana Barciszewskiego z Instytutu Chemii Bioorganicznej w Poznaniu. Artykół "Suppression of Human Brain Tumor with Interference RNA Specific for Tenascin-C" zostanie opublikowany w sierpniowym numerze czasopisma. Autorzy przedstawili w nim zastosowanie RNAi w powiązaniu z interwencją chirurgiczną wśród pacjentów z glejakiem wielopostaciowym.

W prezentowanej pracy wyciszono gen kodujący TN-C. Jak piszą autorzy wcześniejsze prace wykazały związek pomiędzy zwiększoną ekspresją tego genu a progresją nowotworów mózgu. Jako cel autorzy wybrali odcinek 164 nukleotydów blisko końca 5’ cząsteczki mRNA. Zgodnie z mechanizmem procesu RNAi takie długie cząsteczki powinny zostać związane przez enzym Dicer na krótkie interferujące RNA. Następnie jako część kompleksu RISC tak powstałe siRNA połączy się z komplementarną sekwencją mRNA.
Do badania zakwalifikowano 11 pacjentów ze złymi rokowaniami. Po interwencji chirurgiczneh podawano im po 0,2 ml roztworu dsRNA w bezposrednich iniekcjach w miejsca zmienione nowotworowo, ktorych wyciecie bylo niemozliwe. W doświadczeniach ex vivo RNA przygotowano w 50 mM CaCl2 w dawkach 0,02 mg/ml. Pobrane od pacjentów fragmenty zmienionej nowotworowo tkanki mózgu przeniesiono na płytki 6-dołkowe i hodowano w medium DMEM. Jako czynnik transfekcyjny wykorzystano oligofectaminę. Stopień wyciszenia TN-C mierzono przy pomocy RT-PCR.
W wyniku zastosowania technologi RNAi zwiększono czas do wznowy jeżeli wogóle następowała, w porównaniu z dotychczasowym leczeniem.
Prezentowana praca świadczy o poważnym zaangażowaniu polskich naukowców w najnowsze osiągnięcia medycyny. Fakt prowadzenia w Polsce tego typu badań stawia naszych naukowców na równi z czołowymi ośrodkami na całym świecie.

Opracowano na podstawie: Zukiel R, Nowak S, Wyszko E, Rolle K, Gawronska I, Barciszewska MZ, Barciszewski J. Suppression of Human Brain Tumor with Interference RNA Specific for Tenascin-C Cancer Biol Ther 2006 Aug 6;5(8)