Rola cykliny D1 w przebiegu raka piersi
Cyklina D1 odgrywa znaczącą rolę w mechanizmie regulacji powstawania miRNA. Występuje w dużej ilości w komórkach nowotworowych, m.in. raka piersi, dlatego odkrycie to może pomóc w ograniczeniu powstawania guzów.

Rak piersi jest drugim, po raku płuc, najczęściej diagnozowanym nowotworem złośliwym u kobiet. Aby zwiększyć szansę na przeżycie należy wcześnie zdiagnozować chorobę oraz podjąć odpowiednie leczenie. Ważne jest także monitorowanie przebiegu choroby i terapii zarówno metodami klasycznymi, jak i molekularnymi, ponieważ obserwacja ekspresji genów i substancji chemicznych pozwala na śledzenie rozwoju nowotworu. Takie wyznaczniki molekularne, czyli markery, możemy podzielić na diagnostyczne i prognostyczne. Pierwsze dają informacje o wystąpieniu choroby, drugie o jej przebiegu.

Białko badane przez Zuorena Yu, cyklina D1, kodowane jest przez gen CCND1, protoonkogen, czyli gen występujący w prawidłowej komórce zdolny do wyzwolenia transformacji nowotworowej.

Cyklina D1 to białko pełniące ważne funkcje w podziałach komórkowych, kontrolujące przejście komórki z fazy G1 do S. Występuje w zwiększonej ilości w komórkach nowotworowych i wraz z cykliną E bierze udział w proliferacji komórek nowotworowych. Jej ilość zależy od ER , który pośrednio wpływa na ekspresję genu CCND1, dlatego jej poziom można obniżyć stosując leki z grupy SERM (selective estrogen receptor modulator) i SERD (selective estrogen receptor down regulator). Nadekspresja cykliny D1 zwiększa agresywność raka piersi.

Również poziom miRNA może wpływać na występowanie różnych chorób u człowieka, w tym nowotworów. Te jendoniciowe oligonukleotydy, regulowane przez białko Dicer, pełnią w komórce funkcje regulatorowe i ich analiza może być użyteczna w diagnostyce raka piersi. Zaobserwowano, że zaburzona produkcja miRNA ma wpływ na ten nowotwór.

Zuoren Yu i współpracownicy badali mechanizm regulacji powstawania miRNA, niekodującego RNA, przez cyklinę D1. Eksperyment prowadzono na transgenicznych myszach, a następnie na 2 200 pacjentach. Obserwowano komórki, w których indukowano ekspresję białka cykliny D1 oraz komórki badane, w których nie było tego białka. Naukowcy zauważyli, że komórki nie posiadające cykliny D1, produkują mniej białka Dicer, w wyniku czego obserwuje się obniżony poziom dojrzałego miRNA. Obniżenie poziomu miRNA może mieć znaczenie w inicjacji i  rozwoju niektórych nowotworów.

Mechanizm ten jest słabo poznany, jednak naukowcy udowodnili, że cyklina D1 indukuje białka Dicer, zarówno in vitro jak i in vivo. Ekspresja obu tych białek jest powiązana z typem lumialnym raka piersi – Luminal A i oba podtrzymują modyfikacje histonów w heterochromatynie. Jak wiadomo, zmiany wynikające z metylacji DNA bądź modyfikacji histonów mogą prowadzić do wyciszenia genów zaangażowanych w regulację cyklu komórkowego, apoptozę lub naprawę DNA.

Zuoren Yu wraz z współpracownikami zaobserwowali, że cyklina D1 ma wpływ na powiększenie się guzów. Ponadto, zauważono, że wielu pacjentów chorych na raka, posiada formę cykliny D1, która nie odbiera informacji o swoim działaniu, jakim jest zwiększenie poziomu miRNA. Być może osłabione sprzężenie zwrotne ma istotne znaczenie zarówno w przebiegu raka, jak i innych procesach biologicznych.

W badaniach in vitro, zarówno na komórkach nie zawierających cykliny D1 jak i komórkach nie zawierających białka Dicer, obserwowano zaburzenia powstawania miRNA. Badania in vivo potwierdziły zależność pomiędzy tymi procesami, u chorych na raka piersi stwierdzono zwiększoną ekspresję obu białek. Wykazano także, że obniżenie poziomu cykliny D1 i Dicer, obniża poziom miRNA. Odkrycie to może pomóc w ograniczeniu powstawania guzów.

1. Yu Z., Wang L., Wang C., Ju X., Wang M., Chen K., Loro E., Cyclin D1 induction of Dicer governs microRNA processing and expression in breast cancer, Nature Communications 4, Article number: 2812 doi:10.1038/ncomms3812 (2013)