Polskie badaczki są przyszłością światowej branży biotechnologicznej

Podstawą rozwoju współczesnej medycyny są innowacyjne projekty biotechnologiczne oraz nowe badania z dziedziny genetyki, za które obecnie odpowiedzialne są przede wszystkim kobiety. Według statystyk stanowią one 77% wszystkich polskich studentów biotechnologii, która jest przez to najbardziej sfeminizowanym kierunkiem na rodzimych uczelniach wyższych. Kobiety stanowią też połowę pracowników tej branży na świecie, a w niektórych polskich spółkach, takich jak genXone, ich liczba sięga nawet 80% wszystkich zatrudnionych.

Biotechnologia to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin nauki. Liczba prowadzonych w tym obszarze badań zwiększyła się w ciągu ostatnich dwóch lat przez pandemię, co wiązało się z wieloma nowymi odkryciami oraz sukcesami naukowców. Te postępy nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie praca wielu kobiet związanych z tą branżą. – Zespół genXone to przede wszystkim kobiety, które dzięki swojej wiedzy oraz doświadczeniu mają bardzo duży wkład w rozwijanie naszych usług. Nasza spółka od zawsze stawiała na ich talent oraz zaangażowanie, co w ostatnim czasie doprowadziło nawet do rozszerzenia naszego zarządu o dwie ekspertki, stanowiące w tym momencie połowę jego składu – mówi Michał Kaszuba, prezes zarządu genXone. W spółce genXone kobiety od samego początku dominowały zarówno w laboratorium, gdzie zajmują obecnie prawie 90% stanowisk, jak i w obszarze biznesowym – stanowią one m.in. połowę działu badawczo-rozwojowego.

Niestety, według danych UNESCO Institute for Statistics, kobiety w środowisku naukowym wciąż pozostają z tyłu za mężczyznami. Chociaż co najmniej połowa studentów nauk przyrodniczych i medycyny w Europie to kobiety, stanowią one zaledwie 30% naukowców na świecie. Trudności pojawiają się również przy zdobywaniu przez nie wyższych tytułów naukowych. Wśród pracowników uczelni ze stopniem doktora kobiety stanowią ok. 50%, natomiast im wyższy etap, tym jest ich mniej. Dla przykładu, stanowią jedynie 10% profesorów zwyczajnych. Częstą barierą, przeszkadzająca kobietom w osiągnięciu sukcesu na polu naukowym, jest brak wsparcia ze strony przełożonych. Przeciwstawiając się temu przykremu trendowi, spółka genXone zatrudnia obecnie wiele badaczek uhonorowanych wysokimi tytułami naukowymi i poprzez udostępnianie im profesjonalnego sprzętu oraz wspieranie ich rozwoju zachęca je do sięgania po jeszcze wyższe stopnie naukowe. – W genXone mamy szansę współpracować z wybitnymi specjalistkami z dziedziny biotechnologii, które dzięki wymianie myśli, pomysłów oraz wyników badań mobilizują się nawzajem i zachęcają swoje koleżanki po fachu do dalszego zagłębiania się w meandry tej nauki. Każda z tych kobiet wnosi inne podejście oraz energię, która jest niezbędnym motywatorem do dalszego zdobywania kształcenia i wiedzy – komentuje Agata Kozioł-Jaworska, wiceprezes zarządu genXone ds. operacyjnych.

– Cieszą nas statystyki pokazujące, że biotechnologia jest tak popularnym kierunkiem wśród studentek, bo wiemy, że dobrze spożytkowane talenty i ambicje mogą przynieść niezwykłe rezultaty w przyszłości. Płeć nie powinna być jakimkolwiek ograniczeniem w żadnej dziedzinie. W genXone korzystamy z wiedzy zarówno profesorek, jak i doktorek, mamy również w zespole koleżanki, które obecnie się doktoryzują. Chcemy wesprzeć ich kariery naukowe i zachęcić je w ten sposób do sięgania po kolejne tytuły – dodaje dr Jolanta Kołodziejczyk, wiceprezes zarządu genXone ds. rozwoju. Do tej pory, dzięki wsparciu wielu badaczek, genXone było w stanie zrealizować takie projekty jak badanie zmienności genetycznej koronawirusa w Polsce oraz powiązany z mikrobiotą jelitową Nanobiome.

Fot. genXone