Odkryto, dlaczego osoby z zespołem Downa rzadziej zapadają na nowotwory
05.06.2009
Już od dawna było wiadomo, że osoby z zespołem Downa rzadziej zapadają na różnego typu nowotwory. Doświadczenia uczonych z Children's Hospital w Bostonie pozwoliły na wyjaśnienie przyczyny tej dziwnej zależności.
Okazało się, że dodatkowa kopia jednego z 231 genów leżących na chromosomie 21 jest rozwiązaniem zagadki - donosi najnowszy numer czasopisma „Nature”.

Eksperymenty wykazały, że zwiększona ekspresja genu o nazwie DSCR1 (zwanego też jako RCAN1), która związana jest z dodatkową kopią tej sekwencji u osób z trisomią 21 pary chromosomów, znacząco spowalnia rozwój nowotworów u myszy. Naukowcy z USA zbadali, że produkt genu DSCR1 - białko o nazwie VEGF (vascular endothelial growth factor) - współdziała z innym białkiem, którego gen (DYRK1A) znajduje się na tym samym chromosomie. Przypuszcza się, że współdziałanie obu tych protein znacząco wpływa na przebieg ścieżki sygnałowej kalcyneuryny. Wiadomo, że białko to bierze udział w tworzeniu sieci naczyń krwionośnych nowotworu.

Autorzy publikacji zwracają uwagę, że ich odkrycie może stać się początkiem badań nad terapią zapobiegającą rozwojowi nowotworów, a być może także prototypem szczepionki w przyszłości.

Źródło: nature.com [1] [2]