Najważniejsze założenia strategii na lata 2025-2030:
* technologiczny skok – rozwój leków biopodobnych (mAb), a także leków ADC (koniugatów przeciwciało-lek, z ang. antibody-drug conjugates) we współpracy ze strategicznymi partnerami,
* wzrost mocy i efektywności – zwiększenie zdolności wytwórczych produkcji substancji leczniczych (z ang. drug substance, DS) o 40-50%, zwiększenie ogólnej efektywności sprzętu (z ang. overall equipment effectiveness, OEE) o 20% oraz skrócenie czasu kluczowych procesowych o 20%,
* silniejsza organizacja – rozwój i zatrzymanie kluczowych talentów, wdrożenie kultury szybkiego myślenia oraz wzmocnienie marki Mabion na rynkach globalnych,
* nowe segmenty – projekty w obszarze leków biopodobnych, koniugaty przeciwciał, leki bispecyficzne/innowacyjne, leki biologiczne o precyzyjnym działaniu (z ang. precision handling biologics) oraz weterynaryjne produkty biologiczne,
* ekspansja na nowe rynki – MENA (Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej) oraz Azji,
* ambicje finansowe – osiągnięcie w 2030 r. przychodów 1,5 razy powyżej średniej z lat 2021-2025 (wynoszącej ponad 70 mln zł), przy marży EBITDA >30%.
Pierwszy filar strategii to zaawansowanie technologiczne, które stanowi fundament dalszej ekspansji Mabion. Obejmuje on zarówno rozwój i produkcję leków biologicznych, gdzie spółka posiada ugruntowane kompetencje, jak i wejście w segment ADC rozwijany w ścisłej współpracy ze strategicznymi partnerami. Mabion będzie odpowiadać za wytwarzanie i rozwój części białkowej, procesy upstream i downstream oraz analitykę, co pozwoli wejść w najbardziej dynamiczny segment rynku. Ważnym elementem tego filaru jest również powrót do projektu MabionCD20, ale już nie jako produkt biopodobny, lecz komponent innowacyjnego ADC, co otwiera przed firmą nowe możliwości rozwoju własności intelektualnej.
Drugi filar strategii to doskonałość operacyjna i optymalna skalowalność, które mają umożliwić realizację większej liczby projektów w krótszym czasie. Mabion planuje znacząco zwiększyć swoje moce wytwórcze substancji czynnej dzięki instalacji dwóch nowych reaktorów o pojemnościach 2000 L i 3000 L, co podniesie zdolności produkcyjne o 40-50%. W ramach usprawnienia procesów operacyjnych spółka skupi się na poprawie ogólnej efektywności sprzętu o 20% oraz skróceniu kluczowych lead time’ów również o 20%, m.in. poprzez cyfryzację zarządzania produkcją, lean management i eliminację wąskich gardeł. Równolegle Mabion wzmacnia obszar jakości. To działania kluczowe dla klientów, dla których przewidywalność i tempo realizacji projektów są równie istotne co ich jakość.
Trzeci filar obejmuje rozwój talentów i zwiększenie konkurencyjności organizacyjnej, budując fundament firmy gotowej na szybki wzrost i wejście w bardziej zaawansowane projekty. Mabion inwestuje w rozwój kadry poprzez programy dedykowane liderom i specjalistom, jasne ścieżki awansu i zwiększenie budżetu na szkolenia o 20% rocznie. Ważnym elementem tego filaru jest tworzenie kultury szybkiego reagowania i decyzyjności wspieranej przez praktyczne wykorzystanie narzędzi AI. Spółka stawia także na wzmocnienie marki pracodawcy oraz zwiększenie swojej rozpoznawalności na globalnym rynku CDMO poprzez aktywność na wydarzeniach branżowych, rozbudowę sieci partnerów i działania komunikacyjne.
Geograficznie Mabion rozszerzy działalność na rynki MENA i Azji, korzystając z rosnącego zapotrzebowania na partnerów technologicznych w tych regionach. Docelowo spółka będzie łączyć tradycyjny model fee-for-service z współtworzeniem projektów w formule co-development, dzieląc ryzyka, koszty i potencjalne zyski z klientami. Celem finansowym spółki jest natomiast osiągnięcie operacyjnego break-even do końca 2026 r., a w 2030 r. – zwiększenie przychodów do poziomu 1,5-krotnie wyższego niż średnia z lat 2021-2025 (wynoszącej ponad 70 mln zł), przy marży EBITDA przekraczającej 30%. Strategia będzie finansowana z kapitału własnego, przepływów pieniężnych, finansowania dłużnego oraz grantów unijnych.
Równolegle z aktualizacją Strategii Mabion 2025-2030 spółka dokonała rewizji celów wynikających ze Strategii ESG na lata 2025-2027 i dostosowania jej do celów biznesowych wynikających z nowej strategii. – Nowa strategia to jasny sygnał – Mabion przyspiesza. Stawiamy na to, co buduje realną wartość dla klientów – technologię, skalowalność i partnerskie podejście. Wchodzimy w segmenty o największym potencjale wzrostu i rozbudowujemy moce, by obsługiwać bardziej zaawansowane projekty – szybciej i z większą przewidywalnością. Rynek CDMO zmienia się dynamicznie, a my chcemy być w gronie tych, którzy nadają tempo zmianom, a nie tych, którzy na nie reagują. Ta strategia wzmacnia naszą pozycję i znacząco zwiększa szanse na pozyskanie nowych kontraktów oraz budowę Mabion jako CDMO pierwszego wyboru w Europie – komentuje Gregor Kawaletz, prezes zarządu Mabion S.A.

KOMENTARZE