Nowe źródło informacji o mikroorganizmach rozkładających ligninocelulozę
28.11.2007
Naukowcy z Californii zbadali metagenom mikroflory zamieszkującej jelito termitów z gatunku Nasutitermes. Badania te dostarczają wielu cennych informacji odnośnie mikroorganizmów zdolnych do rozkładu ligninocelulozy. Metagenom jest to informacja genetyczna zawarta we wszystkich mikroorganizmach tworzących określoną biocenozę (w tym przypadku biocenozą jest mikroflora jelita termitów). Zdolności termitów do degradacji drewna są powszechnie znane. Mikroorganizmy te pełnią ważną rolę w środowisku, przyczyniają się do procesu krążenia węgla w przyrodzie. Biotechnologów natomiast interesują zdolności katalityczne termitów w procesie degradacji ligninocelulozy i możliwość ich wykorzystania w procesie otrzymywania biopaliwa z surowca, jakim jest wspomniana ligninoceluloza. Wcześniej niewielu badaczy zwracało uwagę na bezpośredni udział mikroflory jelita termitów w rozkładzie ksylanu i celulozy. Naukowcy z Californii udowodnili, że właśnie ta mikroflora zawiera bardzo dużo genów kodujących enzymy odpowiedzialne za hydrolizę ksylanu i celulozy. Enzymy te należą do klasy hydrolaz. Co ciekawe w badanej mikroflorze nie było pierwotniaków, które uważa się często za źródło takich enzymów. Produkty ekspresji badanych genów wykazywały wysoką aktywność zarówno in vitro jak i in vivo. Bakterie, którymi się zajmowano, należą głównie do krętków i Fibrobacter. Okazuje się, że mogą one przekształcić kartkę papieru formatu A4 w dwa litry wodoru. Dlatego właśnie badania te są niezwykle ciekawe. Być może niebawem zacznie się wykorzystywać te mikroorganizmy lub ich enzymy przy produkcji biopaliwa.

Warnecke F., et al. Nature 450, 560-565 (2007).