Nowe białka fluorescencyjne ułatwiają obserwacje przyżyciowe procesów komórkowych
11.09.2008
Grupa niemieckich badaczy przeprowadziła modyfikację białka o zielonej fluorescencji, zwanego Dronpa. Dronpa należy do grupy protein monomerycznych, których właściwość fluorescencji może być „włączana" oraz „wyłączana" w zależności od potrzeb doświadczenia. Obecnie dostępne białka posiadają bardzo podobne właściwości oraz parametry „przełączania" ich stanu, co prowadzi do ograniczonych możliwości wykorzystania. Naukowcy wprowadzając mutacje w genie białka Dronpa przyczynili się do powstania jego wariantów, nazwanych bsDronpa i Padron, posiadających unikalne i bardzo korzystne parametry absorpcji oraz „przełączania" ich stanu. bsDronpa posiada bardzo szerokie spektrum absorpcji światła, rozciągające się aż po promieniowanie UV natomiast Padron wykazuje odwrotne właściwości podczas „przełączania"w stosunku do wszystkich znanych dzisiaj tego typu białek fluorescencyjnych. Nowe białka są bardzo pomocnym narzędziem z zastosowaniem w obserwacjach przyżyciowych m.in. szlaków białek w komórce, interakcji między białkami oraz technikach takich technikach jak FRET (fluorescencyjny, rezonansowy transfer energii).

Autor: Agnieszka Kowalewska

Źródło: Martin Andresen, Andre C Stiel, Jonas Fölling, Dirk Wenzel, Andreas Schönle, Alexander Egner, Christian Eggeling, Stefan W Hell & Stefan Jakoby; Photoswitchable fluorescent proteins enable monochromatic multilabel imaging and dual color fluorescence nanoscopy; Nature Biotechnology; Published online: 24 August 2008.