Nominacje profesorskie dla 66 naukowców
24.11.2005
Prezydent Aleksander Kwaśniewski wręczył 23 listopada br. w Pałacu Prezydenckim nominacje profesorskie 66 naukowcom.

Prezydent Kwaśniewski powiedział, że wielkim zadaniem dla autorytetów naukowych jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego i zachęcanie Polaków do udziału w życiu publicznym. Jak podkreślił prezydent, to przedostatnia uroczystość wręczenia nominacji profesorskich za jego kadencji. Przypomniał, że w ciągu dziesięciu lat prezydentury wręczył nominacje profesorskie blisko 7 tys. naukowcom. Zwracając się do nominowanych, prezydent nawiązał do osiągnięć polskiej nauki, zwłaszcza zaś sukcesów polskich studentów informatyki. "Mamy prawdziwe diamenty i warto czynić wszystko, aby je szlifować i w ten sposób budować pozycję Polski" - zaznaczył Kwaśniewski. Dodał, że polscy informatycy łączą precyzję myślenia i żelazną logikę z siłą improwizacji i odwagą w tworzeniu nowych rzeczy. W imieniu nominowanych profesorów głos zabrał prof. Jerzy Zajadło z Uniwersytetu Gdańskiego. "Pasja naukowa jest swego rodzaju chorobą" - zażartował prof. Zajadło. "Ciężary z nią związane, zwłaszcza fizyczną nieobecność w domu, ponosi nie sam chory, ale jego najbliżsi" - dodał, dziękując rodzinom wszystkich naukowców za codzienną cierpliwość. Prezydent wręczył w środę nominacje profesorskie reprezentantom nauk: biologicznych, chemicznych, ekonomicznych, fizycznych, humanistycznych, leśnych, medycznych, prawnych, rolniczych, technicznych, weterynaryjnych, wojskowych, sztuk filmowych, muzycznych i plastycznych oraz nauk o Ziemi i kulturze fizycznej. Nominowani reprezentują największe uczelnie krajowe i dwie zagraniczne. Lista naukowców wyróżnionych nominacjami profesorskimi : nauki biologiczne: dr hab. Małgorzata Kloc-Stępkowska- University of Texas, Houston, USA dr hab. Teresa Grażyna Żołądek - Instytut Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie nauki chemiczne: dr hab. Witold Aleksander Danikiewicz - Instytut Chemii Organicznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dr hab. Sławomir Janusz Grabowski - Uniwersytet Łódzki dr hab. Marcin Wojciech Opałło - Instytut Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie nauki leśne: dr hab. Jerzy Marian Gutowski - Instytut Badawczy Leśnictwa w Warszawie dr hab. Krzysztof Jan Krajewski - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie nauki medyczne: dr hab. Antoni Jan Czupryna - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie dr hab. Andrzej Zbigniew Dąbrowski - Akademia Medyczna w Lublinie dr hab. Krzysztof Jan Herman – Centrum Onkologii Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie dr hab. Andrzej Kokoszka - Akademia Medyczna w Warszawie dr hab. Barbara Teresa Kowalewska-Kantecka - Instytut Matki i Dziecka w Warszawie dr hab. Waldemar Stanisław Kuczyński - Akademia Medyczna w Białymstoku dr hab. Jacek Tadeusz Malejczyk - Akademia Medyczna w Warszawie dr hab. Zofia Olszowy - Śląska Akademia Medyczna w Katowicach dr hab. Dariusz Patrzałek - Akademia Medyczna we Wrocławiu dr hab. Alfred Reroń - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie dr hab. Włodzimierz Mieczysław Sawicki - Akademia Medyczna w Warszawie dr hab. Bogna Małgorzata Szereda-Przestaszewska - Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dr hab. Dariusz Stanisław Wołowiec - Akademia Medyczna we Wrocławiu nauki rolnicze: dr hab. Władysław Ciereszko - Akademia Rolnicza w Szczecinie dr hab. Jacek Czekała - Akademia Rolnicza w Poznaniu dr hab. Bogusław Jerzy Czupryński - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy dr hab. Barbara Hanna Dąbrowska - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie dr hab. Joanna Gromadzka-Ostrowska - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie dr hab. Maria Janina Danuta Hruszka - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie dr hab. Małgorzata Izabella Jaros - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie dr hab. Stanisław Kamiński - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie dr hab. Roman Łyszczarz - Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy dr hab. Ludmiła Stanisława Startek - Akademia Rolnicza w Szczecinie dr hab. Aleksander Szeptycki - Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie