Nanokapsułki z siRNA
05.05.2006

Kolejny sygnał przybliżający naukowców do opracowania celowanej terapii nowotworowej pochodzi z Francji. Zastosowanie biodegradowalnych nanokapsułek otwiera nowe możliwości na polu rozwiązań głównego problemu terapii - dostarczania siRNA.

W Pharmaceutical Research ukazał się artykuł opisujący wykorzystanie nanokapsułek do dostarczania siRNA. Jako cel autorzy wybrali transkrypt genu EWS-Fli1, odpowiedzialnego za wywoływanie mięsaka Ewinga. jest to dobry cel terapeutyczny, ponieważ transkrypt ten jest obecny tylko w komórkach nowotworowych. Naukowcy porównali skuteczność wolnego siRNA oraz związanego z nanokapsułkami. Kapsułki są zbudowane z polimeru izobutylocyjanoakryowego. Badania nad przedostawaniem się nanokapsułek do komórek oraz nad lokalizacją komórkową uwolnionego siRNA przeprowadzono na linii w NIH/3T3 z wykorzystaniem mikroskopu konfokalnego. Wyniki jednoznacznie wskazują na skuteczniejsze wnikanie do komórek siRNA związanego z nanokapsułkami w porównaniu do wolnego siRNA oraz na cytoplazmatyczną lokalizację uwolnionego z nanokapsułek siRNA. Przeprowadzone na myszach badania in vivo wykazały zależne od dawki zahamowanie wzrostu nowotworu oraz specyficzne wyciszenie EWS-Fli1. W badaniach tych zastosowano podanie lokalne poprzez bezpośrednią iniekcję do guza nowotworowego. Pozostaje zatem pytanie czy system ten będzie równie skuteczny przy podaniu ogólnoustrojowym?

Opracowano na podstawie: Toub N, Bertrand JR, Tamaddon A, Elhamess H, Hillaireau H, Maksimenko A, Maccario J, Malvy C, Fattal E, Couvreur P. Efficacy of siRNA Nanocapsules Targeted Against the EWS-Fli1 Oncogene in Ewing Sarcoma. Pharm Res. 2006 May 2 [artykuł dostępny tylko online]