Ludzkie kinazy wpływają na aktywację onkogennych herpeswirusów
18.02.2013

W rodzinie Herpesviridae z procesem nowotworzenia powiązano HHV-4 (wirus Epsteina-Baar) i HHV-8 (wirus mięsaka Kaposiego). Trudność w leczeniu infekcji tymi wirusami stanowi ich zdolność do przechodzenia w stan latentny, kiedy „uśpiony” wirus jest niewrażliwy na terapię. Przerwanie latencji następuje zazwyczaj na skutek bodźca – gwałtownej zmiany temperatury, innej infekcji czy stresu. Molekularne podłoże tego mechanizmu jest słabo poznane. Zespół, kierowany przez dr Blossom Damania, dokonał analizy ludzkich kinaz w poszukiwaniu enzymów wykazujących interakcję z wirusem HHV-8. Przeszukiwanie kinomu opierało się na zastosowaniu siRNA i wskazało grupę enzymów TLK (Tousled-like kinases) jako represorów reaktywacji wirusa mięsaka Kaposiego.

Kinazy Tousled-podobne są wysoce konserwatywną grupą kinaz serynowo-treoninowych, których aktywność związana jest z regulacją cyklu komórkowego. TLK biorą udział w naprawie DNA, kondensacji chromatyny przed podziałami, są istotne przy transkrypcji i w trakcie segregacji chromosomów. Wykazano interakcje TLK z histonami, białkami chaperonowymi i kinazą AuroraB. W przypadku ludzkich komórek zakażonych HHV-8 traktowanych konstruktami siRNA wyciszającymi geny odpowiedzialne za syntezę kinaz TLK naukowcy z University of North Carolina stwierdzili aktywację wirusów i przełamanie latencji. Wirusy podjęły replikację, przechodząc w fazę lityczną, stając się tym samym wrażliwymi na terapię przeciwwirusową. Poznanie dokładnego mechanizmu interakcji HHV i enzymów TLK wymaga bardziej szczegółowych badań, opublikowane wyniki pozwalają jednak przypuszczać, że terapia polegająca na zablokowaniu aktywności kinaz w połączeniu ze standardowymi lekami hamującymi replikację może okazać się skuteczna.

Knockdown genów TLK okazał się działać również w przypadku drugiego onkowirusa, HHV-4, czyli wirusa Epstein-Baar. Opracowanie metody leczenia infekcji HHV-4 i HHV-8, a co za tym idzie wyeliminowanie ich potencjału onkogennego może w istotnym stopniu zmniejszyć liczbę zachorowań na szereg nowotworów złośliwych, m.in. mięsaki, chłoniaki, raka jamy nosowo-gardłowej.

Lek przeciwnowotworowy budzi wirusy HIV?

Fakty i mity na temat wirusa AH1N1