HiProMine otwiera centrum genetyki i rozrodu owadów

Największy polski producent alternatywnego białka, tłuszczu oraz ekologicznego nawozu rozpoczyna pracę na skalę przemysłową w nowym Centrum Genetycznym Rozrodu i Hodowli Hermetia illucens. Inwestycja kosztowała 13 mln zł, z czego 3,7 mln zł stanowiły nakłady poniesione na technologię. To kolejny kamień milowy w rozwoju innowacyjnej spółki.

Firma sfinalizowała pierwszy etap budowy nowej wylęgarni (Centrum Genetyczne HiProMine) w Robakowie. Pozytywne zakończenie fazy testowej oznacza, że od poniedziałku, 19 września 2022 r., Centrum Genetyczne HiProMine rozpoczęło pracę na skalę przemysłową. Budowa największego w Europie zaplecza do rozrodu owadów została zainicjowana na jesieni 2021 r. Zakończenie pierwszego etapu nastąpiło zgodnie z planem. – To ważny kamień milowy w rozwoju naszej spółki, który przybliża nas do tego, by stać się czołowym graczem na europejskim rynku. Będzie to największe w Europie Centrum Genetyczne Rozrodu i Hodowli Hermetia illucens. Uruchomienie pierwszego etapu tej inwestycji pozwoli zwiększyć nasze aktualne moce przerobowe. Oddanie do użytku drugiej części wylęgarni planowane jest na przyszły rok, co z kolei zabezpieczy produkcję w nowym zakładzie. Dzięki uruchomieniu pierwszej części Centrum Genetycznego HiProMine nasze moce produkcyjne wzrosną ok. 20-krotnie. W podobnym rozmiarze zwiększy się nasz potencjał po oddaniu do użytku drugiej części – komentuje prof. Damian Józefiak, członek zarządu i pomysłodawca HiProMine.

Spółka kontynuuje prace także nad drugą strategiczną inwestycją, dotyczącą budowy nowego zakładu tuczu i przetwórstwa, o wydajności do 25 tys. ton. Zakończenie tej inwestycji spodziewane jest pod koniec 2023 r. Producent alternatywnych materiałów paszowych (białka, oleju) oraz ekologicznego nawozu, wytwarzanego poprzez innowacyjną, autorską technologię hodowli przemysłowej owadów, zanotował w I półroczu 2022 r. wzrost przychodów o 39% w ujęciu r/r. – do blisko 1 mln zł. Spółka wyraźnie zwiększyła sprzedaż nowego produktu – mięsa z owadów, które jest bezpośrednim zamiennikiem mięsa kręgowców, używanego w karmach dla zwierząt domowych. Uruchomiono także sprzedaż nawozu posiadającego certyfikat ekologiczny, co pozwala je drożej sprzedawać.

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/lata%c4%87-czarny-%c5%bco%c5%82nierz-lata%c4%87-owad-1627592/