To właśnie ten świat, na własnych warunkach, mogli eksplorować uczestnicy drugiej edycji Interdyscyplinarnego Konkursu Naukowego „Symbioza Umysłów”, organizowanego przez Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne „Symbioza”. Uczestnicy – uczennice i uczniowie szkół ponadpodstawowych – dostali za zadanie opowiedzieć o jednym z proponowanych tematów na swój własny sposób – tekstem, filmem, webinarem czy nawet grą. Składając gratulacje wszystkim laureatom, oddajmy głos im samym, aby mogli o swoich projektach opowiedzieć we własnym, niepowtarzalnym stylu.
Gra w biologię – projekt „BiolSeek”
Barczysty krasnolud imieniem Snori zakrada się zza drzewo. Usilnie stara się założyć pułapkę, ale linka, którą powinien obwiązać wokół drzewa, owija mu się dookoła rąk.
– Ciamajda – odzywa się Saida, złotowłosa elfka, i montuje pułapkę w mgnieniu oka.
– Jestem od bicia się, nie prac manualnych – mruczy Rudolf i siada na pobliskim pieńku, by po raz setny w ciągu godziny naostrzyć swój topór.
– Przestańcie się kłócić, bo nigdy nie dowiemy się kto tak naprawdę zamordował króla – rzuca czarodziej Molin, a w grupie zapada cisza.
Kto zamordował króla? – to pytanie, na które już za chwilę znajdziecie odpowiedź…
Mijają godziny siedzenia w krzakach. Kolczaste gałązki kłują was nie bardziej niż wasze sumienie... Wasze pulsy przyspieszają na myśl przygniecenia orka do drzewa…
– Kochani, mam jutro sprawdzian z biologii… muszę się zbierać.
Grupa przyjaciół zmierzyła Ulę wzrokiem. Niedokończona sesja to przegrana sesja!
W tej chwili mistrz gry zadaje sobie pytanie: „A co gdyby połączyć naukę i RPG?”. Od takiego pytania wszystko się zaczęło. Jako miłośniczki gier RPG – role-playing-game oraz „hobbystki biologii” – nie mogłyśmy zrezygnować ani z jednego, ani z drugiego. Udało nam się to pogodzić, a nasze starania zostały docenione przez komisję w konkursie „Symbioza Umysłów”. Konkurs wydał się więc dla nas idealną możliwością. „BiolSeek” jest odzwierciedleniem wybranego przez nas tematu. Gracze wcielają się w role policjantów i starają się rozwiązać zagadkę. Pomoc mogą uzyskać od niezależnych postaci zajmujących się biotechnologią – medyków sądowych, techników kryminalistyki itd. Wszystko opiera się na wiedzy, którą udało nam się zdobyć, bazując na książkach i Internecie. W przyszłości planujemy podjąć się pracy w zakresie biologii oraz kontynuować naszą działalność związana z RPG.
Projekt autorstwa Mai Szczepańskiej i Aleksandry Jędruszczak (II Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie, klasa 2a)
Wykład w cyfrowej auli – webinar o biohackingu
Udział w konkursie dla każdej z nas miał być formą sprawdzenia swoich umiejętności pracy w grupie i zagłębienia się w kompletnie nam nieznany temat. Na swojej drodze napotkałyśmy kilka przeszkód, natomiast satysfakcja, jaką czujemy po wykonaniu projektu, jest czymś nie do opisania. Kiedy zagłębiłyśmy się w pojęcie biohackingu, zaskoczyła nas złożoność tego zjawiska. W związku z tym postanowiłyśmy przygotować webinar na ten temat, gdyż zależało nam na poznaniu jak najbardziej różnorodnych punktów widzenia. Podczas naszego wydarzenia usłyszałyśmy wiele niezwykle wnikliwych spostrzeżeń i uwag, a całość naszego projektu podsumowałyśmy w raporcie. Był on zarówno streszczeniem pracy nad webinarem, jak i rozległym dopełnieniem merytorycznym do tego, o czym wspominałyśmy podczas wydarzenia. To, jak bardzo szeroki okazał się temat biohackingu, świetnie współgrało zresztą z naszymi zainteresowaniami. Nasz zespół tworzą osoby łączące pasje nie tylko w obszarze nauk ścisłych, jak fizyka czy medycyna, ale znacznie poza nie wykraczających – aż po ekonomię czy politykę. Ujęcie w pracy tych wszystkich aspektów, wraz z doświadczeniem w podobnych wydarzeniach, tj. TEDx, pozwala znacznie pełniej spojrzeć na temat biohackingu i twórczo go przedstawić.
Projekt autorstwa Matyldy Morawskiej (II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Jasienicy, oddział Solec w Warszawie, klasa 4), Nyengeterai Madembo (XXXV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Warszawie, klasa 3) i Oliwii Zawistowskiej (Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Legionowie, klasa 4)
Reinterpretacja wiedzy – artykuł przeglądowy o RNA
Nasze ścieżki rozwoju naukowego pokazały nam, że metoda naukowa jest najlepszym sposobem, w jaki ludzkość może poznawać świat i udzielać odpowiedzi na pytania o wszystko, co się na niego składa. Pośród tych pytań znajdują się także tak wielkie i fundamentalne z nich, jak pytanie o pochodzenie życia we Wszechświecie, nad którym pochyliliśmy się w ramach naszej pracy „Many Shades of RNA: How an Inconspicuous Molecule Can Change The World”. Stanowi ona przegląd dostępnych badań eksperymentalnych oraz koncepcji dotyczących hipotezy świata RNA, która postuluje, że u podstaw procesów prowadzących do powstania życia cząsteczka ta mogła pełnić szeroką gamę funkcji – począwszy od nośnika informacji genetycznej, aż po katalizator kluczowych reakcji biochemicznych. Omówiliśmy w niej zagadnienia, takie jak abiotyczna synteza rybozy, zasad azotowych oraz nukleotydów, nieenzymatyczna polimeryzacja oraz replikacja RNA, a także przejście do współczesnego świata DNA/RNA/białek w wyniku pojawienia się komórkowości oraz biomolekuł wchodzących w skład współczesnych organizmów. Konkurs „Symbioza Umysłów” jest jedną z nielicznych inicjatyw, które pozwalają młodym pasjonatom nauki zaprezentować autorską pracę na wybrany przez siebie temat, co wykracza poza ramy zwykłego odtwarzania wiedzy przy okazji testów, charakterystycznego dla innych konkursów. Udział w tej inicjatywie stworzył nam tym samym przestrzeń do pogłębienia znajomości interesujących nas tematów oraz rozwinął przydatne umiejętności, takie jak krytyczna analiza literatury naukowej czy tworzenie tekstu naukowego. Wiele z tych doświadczeń – jako tegoroczni maturzyści – wykorzystamy z pewnością podczas studiów oraz w ramach pracy naukowej, z którą oboje planujemy związać naszą przyszłość.
Projekt autorstwa Alicji Mężyk i Michała Żelazika (Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach, klasa 4)
Mówienie o nauce wymaga nie tylko rzetelności, ale także atrakcyjności przekazu, prowadzenie badań naukowych – kratywności i twórczego myślenia. Przesuwanie granic naszej wiedzy o świecie dzieje się dokładnie wtedy, gdy ktoś zada sobie znad podręcznika pytanie: „Ale co z tych informacji wynika?”. To właśnie do tych pytań, jako organizatorzy, chcemy prowokować w konkursie „Symbioza Umysłów” i z dumą widzimy, że nasi uczestnicy radzą sobie z tym naprawdę świetnie!
Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne „Symbioza”
KOMENTARZE