Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Gra w biologię – jak patrzeć, żeby ze szkolnej ławki nie dostrzec twardych granic dziedzin nauki?
Gra w biologię – jak patrzeć, żeby ze szkolnej ławki nie dostrzec twardych granic dziedzin

Od wyjścia ze szkoły jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że każda dziedzina – biologia, chemia czy fizyka – stanowi oddzielną ścieżkę, którą, przy odpowiedniej dozie poświęconego czasu, można w całości opanować. Prawda okazuje się jednak inna – nauka staje się bardziej mętna, podręcznik traci hegemonię wśród źródeł wiedzy, a najciekawsze odkrycia zdają się dziać nigdzie indziej, jak na styku poszczególnych dziedzin. 

 

 

To właśnie ten świat, na własnych warunkach, mogli eksplorować uczestnicy drugiej edycji Interdyscyplinarnego Konkursu Naukowego „Symbioza Umysłów”, organizowanego przez Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne „Symbioza”. Uczestnicy – uczennice i uczniowie szkół ponadpodstawowych – dostali za zadanie opowiedzieć o jednym z proponowanych tematów na swój własny sposób – tekstem, filmem, webinarem czy nawet grą. Składając gratulacje wszystkim laureatom, oddajmy głos im samym, aby mogli o swoich projektach opowiedzieć we własnym, niepowtarzalnym stylu.

Gra w biologię – projekt „BiolSeek”

Barczysty krasnolud imieniem Snori zakrada się zza drzewo. Usilnie stara się założyć pułapkę, ale linka, którą powinien obwiązać wokół drzewa, owija mu się dookoła rąk.

– Ciamajda – odzywa się Saida, złotowłosa elfka, i montuje pułapkę w mgnieniu oka.

– Jestem od bicia się, nie prac manualnych – mruczy Rudolf i siada na pobliskim pieńku, by po raz setny w ciągu godziny naostrzyć swój topór.

– Przestańcie się kłócić, bo nigdy nie dowiemy się kto tak naprawdę zamordował króla – rzuca czarodziej Molin, a w grupie zapada cisza.

Kto zamordował króla? – to pytanie, na które już za chwilę znajdziecie odpowiedź…

Mijają godziny siedzenia w krzakach. Kolczaste gałązki kłują was nie bardziej niż wasze sumienie... Wasze pulsy przyspieszają na myśl przygniecenia orka do drzewa…

– Kochani, mam jutro sprawdzian z biologii… muszę się zbierać.

Grupa przyjaciół zmierzyła Ulę wzrokiem. Niedokończona sesja to przegrana sesja!

W tej chwili mistrz gry zadaje sobie pytanie: „A co gdyby połączyć naukę i RPG?”. Od takiego pytania wszystko się zaczęło. Jako miłośniczki gier RPG – role-playing-game oraz „hobbystki biologii” – nie mogłyśmy zrezygnować ani z jednego, ani z drugiego. Udało nam się to pogodzić, a nasze starania zostały docenione przez komisję w konkursie „Symbioza Umysłów”. Konkurs wydał się więc dla nas idealną możliwością. „BiolSeek” jest odzwierciedleniem wybranego przez nas tematu. Gracze wcielają się w role policjantów i starają się rozwiązać zagadkę. Pomoc mogą uzyskać od niezależnych postaci zajmujących się biotechnologią – medyków sądowych, techników kryminalistyki itd. Wszystko opiera się na wiedzy, którą udało nam się zdobyć, bazując na książkach i Internecie. W przyszłości planujemy podjąć się pracy w zakresie biologii oraz kontynuować naszą działalność związana z RPG.

Projekt autorstwa Mai Szczepańskiej i Aleksandry Jędruszczak (II Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie, klasa 2a)

Wykład w cyfrowej auli – webinar o biohackingu

Udział w konkursie dla każdej z nas miał być formą sprawdzenia swoich umiejętności pracy w grupie i zagłębienia się w kompletnie nam nieznany temat. Na swojej drodze napotkałyśmy kilka przeszkód, natomiast satysfakcja, jaką czujemy po wykonaniu projektu, jest czymś nie do opisania. Kiedy zagłębiłyśmy się w pojęcie biohackingu, zaskoczyła nas złożoność tego zjawiska. W związku z tym postanowiłyśmy przygotować webinar na ten temat, gdyż zależało nam na poznaniu jak najbardziej różnorodnych punktów widzenia. Podczas naszego wydarzenia usłyszałyśmy wiele niezwykle wnikliwych spostrzeżeń i uwag, a całość naszego projektu podsumowałyśmy w raporcie. Był on zarówno streszczeniem pracy nad webinarem, jak i rozległym dopełnieniem merytorycznym do tego, o czym wspominałyśmy podczas wydarzenia. To, jak bardzo szeroki okazał się temat biohackingu, świetnie współgrało zresztą z naszymi zainteresowaniami. Nasz zespół tworzą osoby łączące pasje nie tylko w obszarze nauk ścisłych, jak fizyka czy medycyna, ale znacznie poza nie wykraczających – aż po ekonomię czy politykę. Ujęcie w pracy tych wszystkich aspektów, wraz z doświadczeniem w podobnych wydarzeniach, tj. TEDx, pozwala znacznie pełniej spojrzeć na temat biohackingu i twórczo go przedstawić.

Projekt autorstwa Matyldy Morawskiej (II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Jasienicy, oddział Solec w Warszawie, klasa 4), Nyengeterai Madembo (XXXV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Warszawie, klasa 3) i Oliwii Zawistowskiej (Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Legionowie, klasa 4)

Reinterpretacja wiedzy – artykuł przeglądowy o RNA

Nasze ścieżki rozwoju naukowego pokazały nam, że metoda naukowa jest najlepszym sposobem, w jaki ludzkość może poznawać świat i udzielać odpowiedzi na pytania o wszystko, co się na niego składa. Pośród tych pytań znajdują się także tak wielkie i fundamentalne z nich, jak pytanie o pochodzenie życia we Wszechświecie, nad którym pochyliliśmy się w ramach naszej pracy „Many Shades of RNA: How an Inconspicuous Molecule Can Change The World”. Stanowi ona przegląd dostępnych badań eksperymentalnych oraz koncepcji dotyczących hipotezy świata RNA, która postuluje, że u podstaw procesów prowadzących do powstania życia cząsteczka ta mogła pełnić szeroką gamę funkcji – począwszy od nośnika informacji genetycznej, aż po katalizator kluczowych reakcji biochemicznych. Omówiliśmy w niej zagadnienia, takie jak abiotyczna synteza rybozy, zasad azotowych oraz nukleotydów, nieenzymatyczna polimeryzacja oraz replikacja RNA, a także przejście do współczesnego świata DNA/RNA/białek w wyniku pojawienia się komórkowości oraz biomolekuł wchodzących w skład współczesnych organizmów. Konkurs „Symbioza Umysłów” jest jedną z nielicznych inicjatyw, które pozwalają młodym pasjonatom nauki zaprezentować autorską pracę na wybrany przez siebie temat, co wykracza poza ramy zwykłego odtwarzania wiedzy przy okazji testów, charakterystycznego dla innych konkursów. Udział w tej inicjatywie stworzył nam tym samym przestrzeń do pogłębienia znajomości interesujących nas tematów oraz rozwinął przydatne umiejętności, takie jak krytyczna analiza literatury naukowej czy tworzenie tekstu naukowego. Wiele z tych doświadczeń – jako tegoroczni maturzyści – wykorzystamy z pewnością podczas studiów oraz w ramach pracy naukowej, z którą oboje planujemy związać naszą przyszłość.

Projekt autorstwa Alicji Mężyk i Michała Żelazika (Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach, klasa 4)

Mówienie o nauce wymaga nie tylko rzetelności, ale także atrakcyjności przekazu, prowadzenie badań naukowych – kratywności i twórczego myślenia. Przesuwanie granic naszej wiedzy o świecie dzieje się dokładnie wtedy, gdy ktoś zada sobie znad podręcznika pytanie: „Ale co z tych informacji wynika?”. To właśnie do tych pytań, jako organizatorzy, chcemy prowokować w konkursie „Symbioza Umysłów” i z dumą widzimy, że nasi uczestnicy radzą sobie z tym naprawdę świetnie!

Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne „Symbioza”

Źródła

Fot. https://pixabay.com/pl/illustrations/ai-generowane-kobieta-edukacja-8773215/

KOMENTARZE
Newsletter