DISC1 zasadniczy w neurogenezie w dojrzałym mózgu
14.09.2007
Neurogeneza u dorosłych odbywa się przez cały czas w określonych, odseparowanych miejscach w mózgu. Niewiele jednak wiadomo na temat mechanizmu zarządzającego procesem stopniowego rozwoju, który prowadzi do integracji nowych powstałych z dorosłych neuronalnych komórek pnia neuronów w "obwód". Guo-li Ming i wsp. zbadali rolę DISC1 (Disrupted-In-Schizophrenia 1), genu podatności w schizofrenii w neurogenezie hipokampu u dorosłych. Niespodziewanie odkryli oni, iż obniżenie ekspresji DISC1 prowadzi do wzmożonej integracji neuronów, czego rezultatem jest zmieniony morfologicznie rozwój i złe umiejscowienie komórek ziarnistych zakrętu zębatego. Funkcjonalnie, nowopowstałe neurony z obniżona ekspresją DISC1 wykazują zwiększoną pobudliwość i zwiększony rozwój dendrytów oraz tworzenia synapsy. Co dalej, DISC1 współdziała ze swoim wiążącym partnerem, NDEL1 podczas regulacji neurogenezy. Podsumowując, badanie to identyfikuje DISC1 jako kluczowy regulator tempa integracji funkcjonalnych neuronów w mózgu dorosłych oraz pokazuje zasadniczą rolę genów podatności dla większości chorób psychicznych w rozwoju neuronów, a zwłaszcza w neurogenezie u dorosłych.

Cell Press