Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Chemia Teatru, czyli czy Szekspir mógłby być chemikiem?
„Chemia Teatru” to projekt edukacyjny realizowany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W ramach prowadzonych warsztatów uczniowie szkół ponadpodstawowych odkrywają, że nauki ścisłe i sztuka teatralna doskonale ze sobą współgrają, między innymi w tworzeniu efektów specjalnych, charakteryzacji, rekwizytów scenicznych czy akustyce pomieszczeń.

 

„Chemia Teatru”, pomysł dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego prof. Jerzego Limona, to pierwsza edycja warsztatów, które ukazują sztukę teatralną od podszewki. Celem projektu jest zainteresowanie młodych ludzi chemią, fizyką, matematyka i biologią w połączeniu z edukacją artystyczną – wszystko w murach monumentalnego teatru otwartego w 2014 r. w Gdańsku. Warsztaty dedykowane są dla uczniów szkół ponadpodstawowych i składają się z czterech ciekawych bloków tematycznych:

  • zwiedzanie teatru,
  • blok eksperymentalno-chemiczny,
  • blok artystyczny,
  • blok matematyczno-biologiczny.

Uczestnicy w pierwszej kolejności poznają historię i zakamarki teatru, który wyróżnia się szczególną konstrukcją – drewniane wnętrze budynku ukryte jest w ciężkiej bryle z czarnej cegły, a otwierany dach umożliwia wystawianie spektakli pod gołym niebem, na wzór teatru elżbietańskiego. W czasie trwania zajęć eksperymentalnych uczniowie poznają chemiczne podstawy tworzenia sztucznego dymu, błysku scenicznego, wywołają dżina z butelki, a także napiszą własny niewidzialny list z użyciem atramentu sympatycznego. Reakcje chemiczne przestają być straszne, gdy pozna się ich zastosowanie – na przykład w tworzeniu sztucznej krwi. W połączeniu z innymi surowcami, jak żelatyna i gliceryna, uczestnicy sami tworzą sztuczne rany oraz własnoręcznie przygotowują maski sceniczne. Rekwizyty przydadzą się w kolejnym zadaniu, gdy poszczególne grupy staną na deskach sceny teatralnej jako aktorzy, aby odegrać przygotowane przez siebie etiudy. Jak sami się przekonają, teatr to nie tylko fantazja. Aby spektakl był udany, potrzeba dobrej pracy przepony aktorów oraz odpowiedniej akustyki sali. Odgrywana sztuka, mimo iż wprowadza w świat fikcji, stale osadzona jest w otaczającym nas świecie, który rządzi się odwiecznymi prawami logiki i matematyki.


Jak „Chemię Teatru” oceniają sami uczestnicy? O wrażeniach uczniów opowiada koordynatorka projektu Anna Markowska:
- Jest bardzo duże zainteresowanie warsztatami, z każdym tygodniem przybywa coraz więcej nowych zapytań od nauczycieli, którzy chcą przyprowadzić na „Chemię Teatru” swoich uczniów. Prowadzimy już zapisy na następny rok szkolny. Uczniowie są zafascynowani widowiskowymi eksperymentami chemicznymi oraz zadaniami, które umożliwiają im samodzielne działanie i tworzenie – mogą przekonać się o działaniu odczynników chemicznych na własnej skórze i to momentami dosłownie, na przykład przy doświadczeniu ze sztuczną krwią. Mają także duże pole do popisu podczas działań artystycznych, gdzie mogą wykreować własne rekwizyty sceniczne. Właśnie ta możliwość pracy własnej jest dla uczestników jednym z ciekawszych momentów warsztatów, co odróżnia je od zwykłych zajęć szkolnych, gdzie nabywają wiedzę tylko w teorii.

Więcej informacji na temat przebiegu i uczestnictwa w warsztatach znajduje się na stronie GTS.

Projekt realizowany jest we współpracy z Fundacją Theatrum Gedanense.

KOMENTARZE
Newsletter