Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
„Biznes i Nauka” – Kongres BIO2014
11.09.2014 , Tagi: Kongres BIO2014, Biznes i nauka
Podczas odbywającego się w Warszawie Kongresu BIO2014 odbyła się sesja ‘’Biznes i Nauka’’, która podsumowywała potrzebę współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi oraz naukowcami a przedsiębiorstwami i przemysłem.

Sesję ‘’Biznes i Nauka” odbywającą się w trakcie Kongresu BIO 2014 w Warszawie rozpoczął Marcin Ciuk z Centrum Neurobiologii Instytutu Nenckiego w Warszawie. Przedstawiciel tego Instytutu przedstawił główne zadania oraz kierunki rozwoju Centrum Neurobiologii oraz całego Instytutu Nenckiego. Do trzech głównych strategii realizowanych obecnie należą: potencjał ludzki oraz techniczny, Strategia zarządzania własnością intelektualna oraz budowanie wzajemnych stosunków i relacji. Główna idea jakiej przewodniczy Instytut Nenckiego jest budowanie struktury specjalistów z wielu dziedzin nauki by kreować nowe rozwiązania oraz innowacji na rynku. Pan Marcin Ciuk wskazał w swoim wystąpieniu również główne dziedziny nauki, w których Centrum Neurobiologii rozwija swoje badania: onkologia, choroby cywilizacyjne oraz neurodegeneracyjne – co odpowiada zapotrzebowaniu rynkowemu. W przypadku nowych strategii zarządzania własnością patentową, zostały przedstawione kluczowe aspekty, które są niezbędne w dalszym realizowaniu projektów. Po pierwsze, nie jest ważne jedynie tworzenie innowacyjności, jednak przede wszystkim ich realizacja oraz komercjalizacja. W przypadku analizy zapotrzebowania na rynku, każdy etap realizacji powinien być powinien być w odpowiedni sposób kontrolowany oraz analizowany. Na koniec swojego wystąpienia, Pan Ciuk przedstawił projekty współpracy Instytutu Nenckiego z innymi ośrodkami naukowymi oraz przemysłowymi. Realizowane projekty powiązane są ze specyficzną współpraca pomiędzy Instytutem a kontrahentami. Z jednej strony Instytut oferuje wiedzę, zeszło oraz przygotowanie wniosku grantowego. Ze strony współpracujących firm wychodzi wiedza o rynku, doświadczenie z zakresu komercjalizacji produktów.

Kolejny punkt sesji stanowiło wystąpienie Haima Levy’ego, który podkreślił wartość transferu badań podstawowych na rynek. Komercjalizacja takiego typu badań ma wiele korzyści. Przede wszystkim jest to pewien rodzaj nowej wiedzy, która staje się podstawą do dalszych odkryć oraz rozwoju naukowego. Proces komercjalizacji ma sens tylko w przypadku projektu posiadającego ‘’wartość’’ ekonomiczną. Sama procedura jest na każdym etapie uzależniona od czynników społecznych oraz finansowych, bez których nie ma znaczenia. Kolejna część wystąpienia poruszyła kwestię finansowania badan podstawowych oraz ich komercjalizacji. Fundusze na rozwój wielu projektów badawczych mogą pochodzić z wielu źródeł: publicznych, rządowych, z zasobów samego uniwersytetu czy innych spółek oraz instytucji inwestujących tym samym w nowe branże oraz ich rozwój. Profesor Levy podkreślił rolę biur zajmujących się transferem technologii w procesie komercjalizacji, w oparciu o swoje doświadczenia. Takie instytucje mają za zadanie przede wszystkim kreować zaufanie oraz relacji inwestorów z ośrodkami naukowymi oraz samymi naukowcami. Są one pomocne przy samym procesie wyboru odpowiedniego projektu badawczego oraz w trakcie przeprowadzania całego procesu komercjalizacji. W ostatniej części swojego wystąpienia, prelegent podał kilka wskazówek dla osób komercjalizujących projekty naukowe, by nie stracili na tym. W takim przypadku ważne są cztery podstawowe punkty. Po pierwsze, musimy określić czy nasz projekt posiada potencjał komercjalizacyjny, bo tylko takie produkty mogą z sukcesem wejść na rynek. W tworzeniu innowacji należy również pamiętać o konkurencji – rynek z nadmiarem podobnych przedsięwzięć nie wróży spektakularnego sukcesu. Z drugiej jednak strony, jeśli zdecydujemy się na ‘’dziewiczy projekt’’, rynek może nieufnie do niego podchodzić ze względu na brak punktów odniesienia. Ponadto, przed przystąpieniem do realizacji takiego programu musimy sprawdzić możliwość opatentowania naszego odkrycia naukowego, gdyż tylko ochrona własności intelektualnej generuje możliwość zysku. Na koniec nasz pomysł powinien być zestawiony z potencjałem rynkowym – nie wszystkie projekty zakończą się sukcesem na małym i zamkniętym rynku.

Ostatnie wystąpienie z tematyki nauka i biznes zaprezentował Marcin Szumowski. Przedstawił on strategię firmy oraz realizowane obecnie programy. Do głównych założeń stawianych sobie przez firmę zaliczyć można rozwój przynajmniej jednego globalnie używanego preparatu medycznego stosowanego w leczeniu choroby nowotworowej bądź w przypadku chorób zapalnych. Głównym zainteresowaniem Onco Arendi Therapeutics jest tematyka z zakresu tworzenia terapii przeciwnowotworowej. W tym wypadku, współpracują z innymi instytucjami oraz przedsiębiorstwami w celu badań nad glejakiem wielopostaciowym. Innym obszarem badań są choroby immunologiczne, przede wszystkim astma, na którą cierpi w Polsce 4 mln a na świecie 300 mln osób. Zakres realizowanych badań odpowiada ogólnemu zapotrzebowaniu rynku, co umożliwia dalszy rozwój oraz nowe współprace. Podsumowując swoje wystąpienie,  Marcin Szumowski podkreślił fakt, iż współpraca pomiędzy naukowcami oraz przemysłem umożliwia wytworzenie optymalnych produktów, cieszących się wysokim popytem, co gwarantuje zysk oraz rozwój rynku.

KOMENTARZE
Newsletter