Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Rozmowy o różnych obliczach sztucznej inteligencji podczas Made in Wroclaw 2021

4 panele dyskusyjne, 23 panelistów, ponad 300 uczestników oraz 20 tys. oglądających konferencję online – tak w skrócie można podsumować piątą edycję Made in Wroclaw, która w formule hybrydowej odbyła się 20 października 2021 r. Made in Wroclaw to wyjątkowe wydarzenie, które już od pięciu lat organizowane jest przez Miasto Wrocław i Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. W tym roku odbyło się ono pod hasłem Driven by intelligence, w formule hybrydowej – offline we Wrocławskim Centrum Kongresowym i online.

 

Driven by intelligence!

Konferencja Made in Wroclaw już na stałe wpisała się w kalendarz wrocławskich wydarzeń i jest miejscem do dyskusji o przyszłości biznesu, nauki i innowacji. – Co roku, w te jesienne dni, czekam na to wydarzenie. Tutaj mówi się o tym, co najważniejsze dla miasta, a wzorce, które razem tworzymy, są później wdrażane także w innych miastach i krajach, co nas bardzo cieszy. Wrocław stawia na rozwój, a sztuczna inteligencja jako zjawisko już dotyka nas w wielu aspektach naszego życia, wpływając na jego jakość – mówił w trakcie otwarcia konferencji Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.

Made in Wroclaw to też wydarzenie, które pokazuje, że mimo przeszkód i wyzwań, jak np. tych związanych z wpływem pandemii COVID-19 na gospodarkę, wrocławski biznes nie zwalnia tempa i dynamicznie się rozwija. Mocno skupiała się na tym poprzednia edycja imprezy. Nie inaczej było w tym roku. Made in Wroclaw 2021 było poświęcone coraz powszechniej obecnej w naszym życiu sztucznej inteligencji. – Wdrażanie innowacji czy dokonywanie przełomów technologicznych w firmach zajmuje już nie kilka lat, a kilka miesięcy. Zawdzięczamy to otwarciu się na nowe technologie. Duża część z nich wiąże się ze sztuczną inteligencją, która coraz śmielej wkracza w każdą dziedzinę gospodarki i daje wiele szans rozwoju. To właśnie dlatego na Made in Wroclaw 2021 spotkaliśmy się pod hasłem „Driven by intelligence”. Wydany przez nas kilka tygodni temu raport „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej w roku 2021” pokazał, że to właśnie AI określa szanse i wyzwania dla biznesu na najbliższe lata i jest to jeden z kluczowych obszarów dla rozwoju firm z Wrocławia i regionu – wskazywała Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Warto podkreślić też, że Made in Wroclaw ma ogromne znaczenie dla rozwoju ekosystemu biznesowego Wrocławia. – Made in Wroclaw to niezwykle ważne wydarzenie, które w 100% wpisuje się w Strategię Rozwoju Przedsiębiorczości Miasta Wrocławia, opracowaną przez Radę ds. Przedsiębiorczości, działającą przy prezydencie Wrocławia. W ramach tej strategii chcemy budować we Wrocławiu przyjazne środowisko dla przedsiębiorców. Ważny jest tu element współpracy, dzielenia się wiedzą. To właśnie takie wydarzenia, jak Made in Wroclaw, gdzie obok tych wspaniałych firm, wspaniałych pomysłów, mamy różnego rodzaju instytucje otoczenia biznesu, sprawiają, że możemy ze sobą rozmawiać i przekazywać wiedzę w różnych kierunkach – przedsiębiorcy z przedsiębiorcami, ale też przedsiębiorcy ze strefą publiczną i nauką, która ma ich wspierać w tworzeniu tych nowoczesnych narzędzi. Uważam, że Made in Wroclaw to kwintesencja naszej Strategii – wyjaśniał Marcin Urban, skarbnik Urzędu Miejskiego Wrocławia, przewodniczący Rady ds. Przedsiębiorczości działającej przy Prezydencie Wrocławia.

 

Cztery panele, cztery oblicza AI

Na konferencję Made in Wroclaw, którą prowadził Jarosław Kuźniar, składały się cztery panele dyskusyjne poświęcone roli lidera i zarządzaniu w dobie sztucznej inteligencji, branży e-commerce będącej siłą współczesnych zakupów, rozwojowi sektora medtech napędzanego przez AI oraz smart city, czyli sztucznej inteligencji w mieście. 

W pierwszym panelu, moderowanym przez Jarosława Kuźniara, udział wzięli eksperci z: Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 3M Superhub we Wrocławiu, Collins Aerospace Wrocław, Randstad, ASTEK Polska Sp. z o.o i MST Automation Sp. z o.o. Ich dyskusja skupiła się na omówieniu wyzwań, które stoją przed liderami i ich zespołami w dobie sztucznej inteligencji, która nie jest już przyszłością, ale teraźniejszością. Eksperci omawiali m.in. kwestię tego, jak pokazać pracownikom, że stosowanie technologii opartych o sztuczną inteligencję może być dla nich dobre.  – Bardzo ważną rolą lidera, ale też całej organizacji, jest przekonanie pracowników do tego, że automatyzacja może im pomóc. Stosowanie jej w procesach, które są trudne, szkodliwe dla zdrowia czy też żmudne, może ułatwić pracę ludziom, a nie ich zastąpić. AI jest panaceum na braki kadrowe, a także uatrakcyjnia codzienną pracę, wykonywane czynności, obowiązki zawodowe – oceniła w trakcie panelu Małgorzata Strzelbicka, prezes zarządu MST Automation Sp. z o.o.

Kolejny panel dyskusyjny pt. „E-commerce – inny wymiar zakupów” poświęcony był rozmowie o wpływie technologii AI na jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, czyli e-commerce. Moderował go Dominik Łoś z CBRE, a udział w nim wzięli przedstawiciele: Amazon, Pneumat System Sp. z o.o., Klastra ITCorner i Unity Group oraz eobuwie.pl i MODIVO. W trakcie panelu mieliśmy okazję poznać przykłady rozwiązań związanych z wykorzystaniem AI w procesach magazynowych, logistycznych czy obsługą klienta w branży e-commerce. Podkreślano też, że wprowadzanie automatyzacji nie oznacza wykluczenia z pracy czynnika ludzkiego, który nadal jest niezwykle ważny, choć zmieniają się kompetencje wymagane od pracowników. – Automatyzacja nie powoduje eliminacji ludzi z procesów magazynowych. Nadal są oni potrzebni, ale specyfika ich pracy zaczyna się zmieniać – wymaga nabycia nowych kwalifikacji. To nie wszystko. Wraz z wprowadzaniem inteligentnych rozwiązań do naszej branży pojawiają się też nowe stanowiska pracy związane z utrzymywaniem robotów, rozwiązywaniem problemów czy zarządzaniem przepływem. Nowe technologie i sztuczna inteligencja wpływają na to, jak będą funkcjonować nasze magazyny w przyszłości i choć zmieniają one rolę, jaką odgrywają w nich pracownicy, to bez wątpienia nadal będą oni ich głównym ogniwem – zwracał uwagę Sławomir Płonka, General Manager z firmy Amazon. Poznaliśmy też przykłady na to, że zakupy internetowe to domena nie tylko sektora B2C, a e-commerce coraz lepiej sprawdza się również w relacjach B2B, np. w sprzedaży siłowników pneumatycznych, którą prowadzi firma Pneumat Systems, określona w trakcie panelu jako „apteka dla przemysłu”, wysyłająca dziennie 400-500 paczek.

Trzeci panel dyskusyjny poruszył temat rozwiązań dla inteligentnych miast. O idei smart city i tym, jak związana jest z nią sztuczna inteligencja, rozmawiali przedstawiciele: EIT Urban Mobility Innovation Hub East, Politechniki Wrocławskiej, Spyrosoft i Share.P Smart Mobility Solution. Moderatorem był Tomasz Sikora, szef Działu Komunikacji Uniwersytetu Wrocławskiego, dziennikarz MDR Radio Sachsen. Eksperci zastanawiali się nie tylko nad tym, dlaczego miasta powinny być smart, ale też przybliżyli przykłady wdrożenia idei smart city, np. w kierowaniu komunikacją publiczną. Podkreślono, że wdrażanie sztucznej inteligencji w mieście wymaga otwarcia się na innowacje związane z wykorzystaniem danych, ale również współpracę ze środowiskiem naukowym i biznesowym.

Ostatni z paneli dyskusyjnych poświęcony był napędzanej przez AI branży medtech. Rozmowę z ekspertami z: NeuroSYS, CancerCenter.ai, Stermedia.ai, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, Infermedica oraz S3 Connected Health poprowadził Przemysław Ozga, redaktor naczelny „Production Manager”. Warto tu przypomnieć, że według najnowszego raportu przygotowanego przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej pt. „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej 2021”, to właśnie ten obszar jest jednym z najważniejszych zastosowań technologii AI rozwijanych we Wrocławiu – aż 39% badanych firm wskazało, że w medtechu oferuje swoim klientom rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją. W trakcie panelu eksperci rozmawiali o stosowaniu sztucznej inteligencji w branży e-zdrowia, które wiąże się z wieloma szansami, ale też wyzwaniami. – Medycyna personalizowalna to Święty Graal systemu opieki zdrowotnej. Żeby mogła być wdrażana przez sektor medtech, niezbędne jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, nowych technologii ogólnie. Co ważne, tylko tego typu rozwiązania są w stanie dostarczyć spersonalizowaną medycynę na poziomie globalnym – zauważał w trakcie panelu Szymon Zyśko, VP R&D z firmy S3 Connected Health.

Każdy z paneli był poświęcony innemu obszarowi wykorzystania sztucznej inteligencji, łączyło je jednak to, że z jej rozwojem we Wrocławiu wiąże się współpraca z lokalnym sektorem IT. – Branża IT już rozmawia z władzami Wrocławia o stworzeniu strategii miasta w zakresie AI. Potrzebujemy wizji do przodu, a przyszłość to medtech, smart city i e-commerce. Już mamy firmy technologiczne, które w tych dziedzinach z powodzeniem działają i to mogą być strategiczne obszary dla przyszłości Wrocławia – podsumował Grzegorz Rudno-Rudzinski z ITCorner i Unity Group.

 

Studio Made in Wroclaw

Nowością tegorocznej edycji było Studio Made in Wroclaw. Była to okazja do tego, by dowiedzieć się, co słychać m.in. we wrocławskich start-upach i sprawdzić, nad czym pracują działające we Wrocławiu międzynarodowe firmy rozwijające różnorodne innowacje. Mogliśmy poznać 15 innowacyjnych firm i instytucji, które właśnie we Wrocławiu prowadzą swoją działalność. Były wśród nich: Coventry University i Uniwersytet Wrocławski, które opowiedziały o swojej ofercie edukacyjnej, a także JP Weber, CUX, PayEye, Luxon Led, Trasee, Giant Lazer, SatRevolution, Collins Aerospace, Balluff, MPWiK we Wrocławiu, Scanway, Laparo i Wrocławskie Centrum Akademickie. Jak zawsze Made in Wroclaw było też okazją do networkingu, nawiązywania nowych kontaktów biznesowych i integracji wrocławskiego ekosystemu start-upowego, który miał możliwość spotkania się w trakcie wydarzenia towarzyszącego konferencji, zorganizowanego we współpracy z ITCorner, SIBB, Berlin Partner, Concordia Design Accelerator, Wolves Summit.

Made in Wroclaw 2021 zostało zorganizowane przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław. Patronat honorowy nad konferencją objęły: Coventry University, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Wyższa Szkoła Bankowa, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej Horyzont, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, AHK Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce in Poland oraz British PolishChamber of Commerce. Wydarzenie organizowane jest we współpracy merytorycznej z ITCorner, SoDA i ABSL oraz kooperacji z Wolves Summit – eventem dla globalnej społeczności technologicznej, który odbył się we Wrocławiu w dniach 19-21 października 2021 r. Patronem medialnym Made in Wroclaw 2021, głównie z uwagi na panel dyskusyjny dotyczący branży medtech, był m.in. portal Biotechnologia.pl.

Źródła

Fot. Materiały prasowe Made in Wroclaw 2021

KOMENTARZE
news

<Październik 2020>

pnwtśrczptsbnd
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
Newsletter