Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Polski start-up rewolucjonizuje wytwarzanie leków. Z jego produktów już korzystają farmaceutyczni giganci
Polski start-up rewolucjonizuje wytwarzanie leków. Z jego produktów już korzystają farmaceu

Polski start-up bioinformatyczny NaturalAntibody wprowadził właśnie rozwiązanie pozwalające znacząco skrócić czas i zmniejszyć koszty związane z dostarczaniem na rynek leków opartych o przeciwciała. Z produktów spółki już korzystają największe koncerny farmaceutyczne, w tym AstraZeneca, a także znane firmy biotechnologiczne. – To propozycja unikalna w skali globalnej. Zamierzamy zrewolucjonizować proces pracy nad lekami na bazie przeciwciał – mówi dr Konrad Krawczyk, twórca i prezes NaturalAntibody.

 

NaturalAntibody zajmuje się inżynierią informatyczną przeciwciał terapeutycznych, czyli wynajdywaniem i optymalizacją sekwencji przeciwciał, które mogą być używane jako leki. Wykorzystuje do tego swój własny, największy na świecie bank danych o opracowanych już przeciwciałach oraz moduły analityczne, które przewidują ich zachowania w kontakcie z antygenami i rozpoznają właściwości terapeutyczne. Zidentyfikowane w ten sposób cząsteczki znajdują zastosowanie w onkologii oraz w terapii innych chorób, np. autoimmunologicznych. – Przeciwciała terapeutyczne to odpowiednik przeciwciał wytwarzanych naturalnie przez ludzki organizm w celu zwalczania chorób i infekcji. Ich produkcja od lat jest jedną z głównych metod wytwarzania leków, do niedawna oparta była jednak o czasochłonne eksperymenty. Nasze rozwiązania pozwalają znacznie przyspieszyć ten proces, a w efekcie – istotnie skrócić czas potrzebny na opracowanie i dostarczenie nowego leku na rynek – wyjaśnia dr Konrad Krawczyk, ekspert w zakresie bioinformatycznej analizy przeciwciał.

Na pomysł stworzenia NaturalAntibody dr Konrad Krawczyk wpadł w trakcie badań prowadzonych na Uniwersytecie w Oksfordzie. Analizując dane gromadzone na potrzeby projektów R&D w firmach farmaceutycznych, zauważył, że po ich zakończeniu duża część tych cennych informacji pozostaje niewykorzystana. – Postanowiłem to zmienić. Tak stworzyliśmy Antibody Knowledge Graph, czyli bank danych, który w zautomatyzowany sposób gromadzi i integruje informacje na temat szczegółowej budowy sekwencji opracowanych już przeciwciał, ich struktur, umiejętności łączenia się z innymi cząsteczkami i cech biofizycznych. Zebraliśmy i ujednoliciliśmy w nim dane zgromadzone przez społeczność naukową w ostatnich 40 latach. Ich zestawienie w ten sposób ułatwia prace nad produktami leczniczymi. A to tylko początek – zapowiada. 

Spółka opracowała również narzędzia analityczne, które przewidują zachowania przeciwciał w kontakcie z antygenami i identyfikują te z nich, które mają dobre właściwości terapeutyczne i szansę, aby stać się lekami. Pozwala to znacznie zmniejszyć ilość prób eksperymentalnych, zapewniając ogromną oszczędność czasu i środków. Właśnie wprowadziła ten produkt na globalne rynki. – Kolejni liderzy rynku farmaceutycznego i biotechnologicznego, jak AstraZeneca, GV20 czy Antiverse, dostrzegają wartość związaną z możliwością podejmowania decyzji w oparciu o obszerne, jakościowe i odpowiednio opracowane dane. Oferowane przez nas narzędzia pozwalają w pełni wykorzystać szanse, jakie daje współczesna bioinformatyka – zauważa Michał Krawczyk, współzałożyciel i członek zarządu spółki, seryjny przedsiębiorca (wcześniej stworzył m.in. serwis Patronite).

Trzecim współzałożycielem NaturalAntibody jest fundusz Tar Heel Capital Pathfinder, który zainwestował w rozwiązanie opracowane przez dr. Konrada Krawczyka w ramach swojego modelu venture buildingowego. Zespół funduszu aktywnie pomaga rozwinąć projekt, dostarczając m.in. kompetencje technologiczne. Doradza też założycielom w kwestiach strategicznych i zarządzaniu operacyjnym, a także zapewnia wsparcie w rekrutacjach. – Połączyliśmy światowej klasy wiedzę akademicką z najwyższej jakości kompetencjami w obszarze budowania biznesu, aby zrewolucjonizować proces wytwarzania leków. Wspólnie doprowadziliśmy do komercjalizacji pierwszych produktów z portfolio spółki. W najbliższych miesiącach będziemy wdrażać nasze oprogramowanie u kolejnych klientów, głównie z USA i Europy Zachodniej, zwłaszcza Wielkiej Brytanii – kreśli plan Kamil Sabatowski, wiceprezes zarządu spółki zaangażowany w jej rozwój z ramienia Tar Heel Capital Pathfinder.

Start-up pozyskał także 3 mln zł od prywatnych inwestorów. Zgromadzone środki przeznaczy na rozbudowę zespołu R&D oraz dalsze prace nad rozwojem algorytmów w kierunku umożliwiającym coraz bardziej precyzyjną inżynierię przeciwciał. Cel to opracowanie narzędzia identyfikującego przeciwciała dokładnie odpowiadające na potrzeby terapeutyczne pacjentów. – NaturalAntibody wyprzedziło oczekiwania i potrzeby firm farmaceutycznych. Chcemy utrzymać takie tempo rozwoju i wprowadzania produktów na rynek. Będziemy budować rozwiązania coraz bliższe sztucznej inteligencji – dodaje Michał Wrzołek, Senior Investment Director w Tar Heel Capital Pathfinder.

Bardziej szczegółowo o projekcie zespół opowiada w poniższym filmie: 

 

KOMENTARZE
Newsletter