Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jakich technologii medycznych potrzebują przyszłe mamy i lekarze w Polsce?
Jakich technologii medycznych potrzebują przyszłe mamy i lekarze w Polsce?

Pięć czołowych szpitali położniczych w Polsce przygotowało pierwszy raport poświęcony nowoczesnym technologiom w opiece nad dziećmi i kobietami w ciąży. Jest on drogowskazem dla szpitali i otoczenia ochrony zdrowia, opartym na doświadczeniach i wnioskach organizatorów pierwszej edycji projektu Mother and Child Startup Challenge. Jest to pierwszy w Europie konkurs dla innowacyjnych przedsiębiorstw, którego główną nagrodą było wprowadzenie zwycięskich rozwiązań w pięciu publicznych szpitalach: w Warszawie, Łodzi, Białymstoku i Olsztynie.

 

– Kobiety w ciąży to wyjątkowa grupa pacjentek, które potrzebują wsparcia i opieki przez cały proces rozwoju płodu. Dzięki projektom, takim jak Mother and Child Startup Challenge, który zainicjowaliśmy w Instytucie Matki i Dziecka, mam nadzieję, że innowacje wpierające kobietę w ciąży, np. zdalne monitorowanie tętna płodu, wpiszą się na stałe w ścieżkę prowadzenia ciąży. Ważne, by popularyzować wykorzystanie technologii nie tylko w największych ośrodkach akademickich w Polsce, ale również powiatowych i gminnych szpitalach tak, by zapewnić ten sam dostęp i standard opieki wszystkim pacjentkom. Raport jest dobrym początkiem i otwarciem dialogu z decydentami systemu ochrony w celu lepszej opieki nad przyszłymi pokoleniami pacjentów, na których zdrowiu i życiu zależy nam wszystkim najbardziej – mówi dr hab. n. med. Tadeusz Issat, prof. Instytutu Matki i Dziecka.

Główną rekomendacją autorów publikacji jest potrzeba wdrożeń innowacyjnych technologii w opiece nad pacjentką w ciąży oraz zwiększenie ich dostępności w ramach świadczeń finansowanych z budżetu państwa. Ważne jest, aby opracować standardy teleporad i określić, które z dostępnych na rynku rozwiązań są odpowiednie dla pacjentek w ciąży. W tym celu niezbędne wydaje się odpowiednie wykorzystanie kampanii edukacyjnych za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji, takich jak Instagram czy TikTok, które ułatwią dotarcie do osób w wieku 18-35 lat. Celem corocznej inicjatywy i towarzyszącej jej publikacji jest przede wszystkim przegląd technologii medycznych obecnych na rynku, a także analiza działań podejmowanych przez wysoko rozwinięte kraje Unii Europejskiej, w tym Polskę. W następnych latach twórcy planują skoncentrować się na wykorzystaniu innowacji, m.in. w opiece nad pacjentem pediatrycznym, wsparciu badań przesiewowych oraz walce z chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak otyłość czy cukrzyca. – Dokument wskazuje czytelnikom na możliwości diagnostyczne, które jeszcze do niedawna wydawały się nieosiągalne. Z kolei przedstawione przez autorów rekomendacje są niezwykle cenne w kontekście potrzeb pacjentów i proponowanych rozwiązań systemowych. Raport daje też możliwość zapoznania się z niezwykłymi projektami, które imponują wysokim poziomem nowoczesności i dają nadzieję na podniesienie jakości udzielanych w Polsce świadczeń. Z kolei jakość, dająca poczucie bezpieczeństwa, stanowi integralną część praw pacjenta – zaznacza Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta

Analizując obowiązujące przepisy prawa, praktykę ich stosowania oraz występujące problemy natury organizacyjnej i społecznej, autorzy opracowania wskazują możliwości zmian niezbędne do poprawy dostępności świadczeń zdrowotnych, jakości ich udzielania, świadomości społecznej w obszarze ciąży i związanej z nią opieki medycznej. Wspólnej dyskusji wymaga również potencjałi możliwości rozwoju innowacyjnych rozwiązań w obszarze ginekologii. Szczególną uwagę zwracają zdalne formy kontaktu z pacjentem, aplikacje dla przyszłych mam oraz zastosowanie nowych form przekazu, które w dobie rozwijających się komunikatorów społecznościowych, stwarzają interesujące możliwości na kontakt z pacjentami. – Postęp digitalizacji medycyny w ostatnich kilku latach jest absolutnie rewolucyjny. Z olbrzymim zainteresowaniem i ekscytacją obserwuję te zmiany. Oczywiście należy rozważyć szanse i zagrożenia tej elektronicznej rewolucji. Szanse to przede wszystkim budująca się świadomość naszych pacjentek poprzez powszechny dostęp do wiedzy medycznej. Pod warunkiem, że jest to rzetelnie przedstawiona im wiedza, to powód do wielkiej satysfakcji, że tak właśnie się dzieje. Gremia medyczne powinny dążyć do tego, aby ta świadomość pacjentów rosła we wszystkich dziedzinach medycyny. Jest jednak obawa, że współczesny doktor nie będzie umiał odpowiedzieć na rosnące wymagania i wiedzę pacjentek oraz potrzebę komunikacji poprzez aplikacje medyczne. Przecież to właśnie nasze pacjentki i ich potrzeby są największym motorem tego procesu. Ten doktor przyszłości będzie musiał umieć skonfrontować i urealnić zdobytą przez pacjenta wiedzę, uspokoić wynikające z tego lęki, obawy i poprzez partnerską rozmowę zadecydować wspólnie o optymalnym postępowaniu medycznym. W dobie digitalizacji medycyny to właśnie umiejętność empatycznej partnerskiej komunikacji będzie największym atutem lekarzy – akcentuje dr hab. n. med. Anna Kajdy, prof. Centrum Medycznego „Żelazna”.

Zarówno raport „Innowacje w procesie opieki nad pacjentką w ciąży”, jak i sam konkurs Mother and Child Startup Challenge (zwycięzców poznaliśmy w grudniu 2022 r.), zostały zorganizowane przez: Instytut Matki i Dziecka w Warszawie, Centrum Medyczne „Żelazna” w Warszawie, Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy w Olsztynie oraz Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny w Białymstoku. Partnerami strategicznymi inicjatywy byli: PZU Zdrowie, OVHcloud i Webellian – firmy wspierające rozwój technologii medycznych w Polsce i na świecie. Przy opracowaniu raportu współpracowali specjaliści z Telemedycznej Grupy Roboczej. Patronami honorowymi przedsięwzięcia były: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia i Agencja Badań Medycznych. 

Źródła

Fot. Licencja Instytut Matki i Dziecka 

 

KOMENTARZE
news

<Październik 2023>

pnwtśrczptsbnd
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Newsletter