Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
COVID-19 przyspiesza transformację cyfrową polskich firm medycznych – wyniki badania

73% polskich firm z sektora medycznego sięgnęło w związku z koronawirusem po cyfrowe narzędzia w zakresie szerszym, niż dotychczas – pokazuje badanie EC2 i TECH MED HOUSE. Organizacje planują także zwiększyć nakłady przeznaczane na inwestycje w tym obszarze. Cyfryzacja medycyny, która dotychczas była trendem, staje się koniecznością, a takie rozwiązania jak telemedycyna są oczekiwane przez pacjentów. Firmy odpowiadają na te potrzeby, walcząc w trudnych warunkach o klientów. I wskazują technologie, w które zamierzają inwestować.

 

Ponad połowa firm medycznych (59%) zadeklarowała w badaniu EC2 i TECH MED HOUSE przeprowadzonym w okresie od listopada 2020 r. do stycznia 2021 r., że zamierza zwiększyć nakłady na rozwiązania cyfrowe, zgodnie z przyjętą strategią rozwoju. Najwięcej, bo aż 38% badanych przyznało, że wzrost ten przekroczy 5%. W rezultacie firmy są przekonane, że to, co dla większości biznesu stało się przyczyną kryzysu, wpłynie na wzrost innowacyjności w ich organizacjach (uważa tak 62% ankietowanych). – Cyfryzacja medycyny przyspiesza i są to zmiany wynikające po części z trwającej rewolucji cyfrowej, która objęła wiele sektorów gospodarki, w tym także usługi zdrowotne, a po części z pandemii COVID-19. To bowiem ona wywołała konieczność znalezienia nowych kanałów komunikacji z pacjentami, klientami, kluczowymi partnerami biznesowymi, dostawcami i pozostałymi interesariuszami – tłumaczy Jakub Budziszewski, CEO EC2 S.A.

 

Chmura i rozwiązania mobilne przyszłością medycyny

Firmy działające w branży medycznej już jakiś czas temu zorientowały się, że muszą postawić pacjenta w centrum swojego biznesu i w taki sposób kształtować ofertę, by była ona skupiona w maksymalnym stopniu na jego potrzebach. Znajduje to odzwierciedlenie w przyjętych przez nie strategiach cyfrowego rozwoju. Do najważniejszych technologii z punktu widzenia strategii rozwoju firm medycznych, zaliczają się obecnie: chmura, mobile, Big Data oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, ze zdecydowaną przewagą dwóch pierwszych.

W czasach koronakryzysu taki obrót spraw nie powinien budzić zdziwienia. Ma to związek z rozwojem telemedycyny, w którą wcześniej także intensywnie inwestowały firmy, ale która dotychczas była miłym dodatkiem do tradycyjnych usług, a teraz mocno zyskała na znaczeniu. Autorzy raportu Siemensa „Priority Investment. Top investment areas for digital transformation in healthcare” już w 2019 r. podkreślali istnienie olbrzymiego wyzwania inwestycyjnego dla telemedycyny, które w okresie 2019-2022 oszacowano dla Polski na 517 mln dol. [1]. Spodziewać się należy, że obecnie próg ten jest znacznie wyższy.

– Chmura pozwala gromadzić i przechowywać olbrzymie ilości danych pacjentów w sposób zgodny z wymogami prawnymi w zakresie ich bezpieczeństwa. Rozwiązania mobilne z kolei ułatwiają kontakt na linii pacjent-dostawca usług medycznych. Dzięki temu takie procesy jak prowadzenie zapisów do specjalistów, udostępnianie dokumentacji medycznej i historii leczenia, w tym także wyników badań, czy wystawianie recept przebiegają zdecydowanie sprawniej niż dotychczas. Możliwości są bardzo duże, ograniczone jedynie poprzez regulacje prawne, a pacjenci – bardzo pozytywnie nastawieni do telemedycyny. Pokazują to zresztą badania prowadzone w latach wcześniejszych choćby przez Biostat. Zgodnie z nimi pacjenci, którzy mieli kontakt z rozwiązaniami telemedycznymi, zainteresowani są dalszym korzystaniem z nich [2] – komentuje Budziszewski.

 

Nowy cyfrowi liderzy?

Należy zdawać sobie sprawę z tego, że firmy medyczne w dalekim stopniu korzystały z rozwiązań cyfrowych także przed koronakryzysem. Jedynie niecałe 6% z nich przyznało, że nie sięgało po tego typu usługi. Pandemia uświadomiła jednak środowisku medycznemu, że e-rozwiązania są nie tylko niezwykle korzystne, lecz także niezbędne w systemie ochrony zdrowia. Bez nich świadczenie dużej części usług nie byłoby dziś możliwe lub narażałoby wiele osób na ryzyko transmisji wirusa. Z kolei elektroniczna postać dokumentacji pozwala na efektywne realizowanie usług z zastosowaniem rozwiązań telemedycznych, ułatwia codzienną pracę placówek medycznych oraz, co najważniejsze, stawia pacjenta w centrum uwagi.

Wyzwania te dostrzega aż 3/4 (73%) firm medycznych, szczególnie w zakresie dostarczania wartości klientom końcowym i pacjentom. I to właśnie tam skierowana jest największa uwaga i największe budżety przeznaczone na cyfryzację. W drugiej kolejności wzrost ucyfrowienia odnotowano w obszarze organizacji pracy, co związane było w dużej mierze na przejście na model pracy zdalnej tam, gdzie było to możliwe. W rezultacie niemal aż połowa (43%) przedstawicieli kadry zarządzającej polskich firm medycznych uważa, że wdrożone w ich organizacjach w ciągu minionego roku rozwiązania technologiczne były na tyle zaawansowane i przełomowe, że pod ich wpływem reprezentowane przez nich firmy zbliżyły się do objęcia roli cyfrowego lidera w ich sektorze lub umocniła ich firmę na tej pozycji.

Więcej informacji na temat wpływu pandemii COVID-19 znaleźć można w raporcie z badania przeprowadzonego przez EC2 i TECH MED HOUSE, który dostępny jest bezpłatnie tutaj

Źródła

[1] https://new.siemens.com/global/en/products/financing/whitepapers/whitepaper-healthcare-priority-investment.html

[2] https://www.biostat.com.pl/telemedycyna-drugie-badanie/telemedycyna-zainteresowanie.php

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/komputer-maska-obszar-roboczy-5711954/

KOMENTARZE
news

<Wrzesień 2022>

pnwtśrczptsbnd
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
Newsletter